Jeg har vært ei masekråke tidligere når det gjelder flyplassen i Hamar.

Nå er jeg i gang igjen.

Ærlig talt, hva er problemet med å ha denne flyplassen i Hamar? Har tidligere ramset opp al det som peker på at denne flyplassen absolutt bør bestå.

Men kan igjen nevne ting som taler for dette. Hamar skal jo være en by hvor man har allsidige interesser.

Det å drive med flyging er faktisk blitt en del av idretten i Norge.

Så det kan jo nevnes at Hamar har en stor organisasjon når det gjelder sportsflyging, en av Norges største og internasjonale, konkuransemessig, fallskjermklubber.

Men det som er ennå viktigere, er at man i Hamar har flere store bedrifter som har jevnlig besøk fra sine hovedkontorer utenfor våre grenser, og som i den forbindelse bruker egne fly for å besøke sine avdelinger her.

Så kommer vi til noe som er ennå viktigere. Bruken av plassen til sikkerhet/beredskap for oss som bor her, og situasjoner som kan skje i fremtiden.

Flyklubben i Hamar stiller med en beredskap på sommeren med flyovervåkning vedrørende skogbranner. Her har det faktisk blitt avverget store branner, med de konsekvensene det kunne hatt både økonomisk og og personlig/helsemessig for innbyggere.

Så har vi ambulansehelikoptere/politihelikoptere og redningshelikoptere som seaking, som ofte er med i aksjoner her i området, som bruker flyplassen for tanking av fuel.

Så er det jo slik at Hamar flyplass er den eneste døgnåpne småfyplassen mellom Oslo og Trondheim, som kan benyttes av fly i en nødsituasjon/på kritisk oppdrag.

Forsvaret har brukt plassen til trening på nattflyging for sine Saab skolefly.

Er ikke dette viktig i våre urolige tider?

Og i den forbindelse er det ganske viktig med tanke på beredskap, å ha en flyplass midt i Innlandet, som kan brukes til beredskap, da med forbehold om en liten oppgradering av dekket på flystripa, da det ikke er et spørsmål om et slikt behov, men når.

Vi er priviligert i Hamar å h en slik flyplass, som mange innenlandskommuner vil misunne oss.

Blir hamar flyplass borte, er løpet kjørt for å få tilbake en slik flyplass.

Har jo hørt at det er noen som har skaffet seg bolig nær plassen, og klager på støy.

Javel, men om plassen blir bebygd av boligblokker, hva med støy da?

Masse leiligheter med familier med barn, som skal ha lekeplasser, biltrafikk døgnet rundt m.m.

Det blir mye mer støy enn å ha en flyplass der.

Så vil jeg spørre, den dagen det skjer en større sak i vårt område, er vi da glad vi har denne flyplassen som kan brukes i en akutt situasjon?

Eller er det viktigere å sitte på terassen å høre at det passerer et fly av og til?

Så må jeg få lov til å komme med et lite spørsmål til slutt.

Det blir som å spørre hvem kom først, høna eller egget.

Hamar flyplass har vært der siden 50 tallet. Trodde at om man kjøper bolig ved en flyplass, må en regne med at det kan passere fly der.