Hva kan vi forvente 1. juli neste år, utover et rått publikumsfrieri fra en arrangørkommune med ambisjoner? Her er flere svar.

Et av dem er hvor realistisk det er å utvikle drømmen om å skape en ny, nasjonal innendørs konsertarena i Vikingskipet. Sakene HA har omtalt de siste dagene viser med all tydelighet at det finnes lokale krefter som jobber systematisk for en helt annen type opplevelser i landemerket, enn rundetider på skøyter. Tirsdag er det et møte hvor nasjonalanleggsavtalen skal diskuteres. Per nå foreligger det ikke en signert, ny avtale. Svaret kan på sikt bli kunstgress for fotball i stedet for is.

Inntektspotensialet er uansett sport større enn dagens hardt pressede drift. Stadionopplevelser ser fremdeles ut til å ha en tiltrekning på nye generasjoner. Men regnestykket for hvordan man skal finansiere store investeringer, er avhengig av hvor mange billetter som kan selges. Er 25.000 inne i Vikingskipet et mål man i framtida kan nå flere ganger i samme år, om alt ligger til rette?

Cocktailen Karpe, Stig Brenner og Emma Steinbakken treffer tidsånden presist, og setter Hamar som liveby på en perfekt prøve. Rives 12.000 billetter bort fra salget som starter lørdag, kan det være mer enn en fjær i hatten for en framoverlent kulturavdeling.

Den uoffisielle omdømmekampanjen Hamar har kjørt det siste tiåret er et tredje element. Hvert andre eller tredje år siden 2012 har kommunen målt og dokumentert Hamarregionens attraktivitet. Østlendinger blir mer og mer overbevist om at regionen byr på gode oppvekstvilkår, gode muligheter for et aktivt liv, er spennende å besøke som turist og er et attraktivt sted å flytte til. Faste store musikkopplevelser vil bekrefte disse inntrykkene ytterligere.

Når folk blir spurt hva de forbinder med Hamarregionen er Vikingskipet fortsatt mest kjent sammen med Mjøsa og idrett.

Noe det ikke spørres like konkret om, er inntrykket man har av kulturlivet i regionen. Det burde man gjøre neste gang undersøkelsen går ut. For nivået på kunstnere Hedmarken har fostret, er et interessant bakteppe for et stadig bedre tilbud til kreative og utøvende ungdommer som fins her nå. Stig Brenner er ett av flere eksempler som ikke ble klekket ut av noen stjerneskole, men fant sitt eget uttrykk i akkurat passe avstand til oslomiljøet. Det har bidratt til at flere av våre artister fremstår som originale og særegne.

Treffer bookingen for neste års storkonsert så godt som vi tror, kan flere få øynene opp for mulighetene som ligger her.