Det opplyser skolen selv via en pressemelding tirsdag.
Den nye linja, som er tilgjengelig for skoleåret 2023-2024, vil bli undervist av en stab som har lang erfaring fra folkehøgskole, markedsføring, kommunikasjon, og medieproduksjon.
Linjen vil gi elevene muligheten til å lære om alt fra personlig branding og innholdsproduksjon, til sosiale medier-strategier og markedsføringsteknikker.
– Ønsker å ta drømmene til mange unge på alvor
Lærer på linja er Ingvild Aabakken, utdannet innen kunst og bildekommunikasjon. Med på laget er også Eivind Høimyr, som underviser i foto og film på skolen.
Halvor Thorsnes, kjent som KitchenJam på TikTok, er også med som ressurs på linja.
Andre ressurser som nevnes:
- Linn Wold, kunstner
- Andreas Kokkvoll, innholdsskaper
- Michael Grønning, TikToker
– Med influenserlinja ønsker vi å ta drømmene til mange unge på alvor, samtidig som vi kan vise vei og trygghet i en tidvis brutal og overfladisk bransje, sier linjelærer Ingvild Aabakken, før hun fortsetter:
– Vi merker en viss skepsis til influenser-betegnelsen, men det mange overser er den enorme kunnskapen og innsatsen som ligger til grunn for å lykkes på nett. Etterspørselen etter gode innholdsskapere bare øker, og det er ingenting som tilsier at den trenden vil snu.
Studieturer
I tillegg til undervisningen på skolen vil elevene på influenser-linjen også få delta på studieturer som vil gi dem verdifull erfaring og kunnskap om bransjen.
– Første studietur er hentet direkte fra TikTok, der vi oppdaget Ksamil i Albania; markedsført som Europas Maldivene. Her er det mye å lære - både av deres markedsføring, det å produsere innhold på tur, og selvfølgelig for å bli bedre kjent som klasse, sier Aabakken.
Siste tur går til Amsterdam og Berlin.
Gjennom året kan elevene på Influenser-linja også være med andre linjers turer til eksempelvis Lofoten, Uganda, København, Alpene eller Budapest. På den måten kan man skreddersy opplegg som passer elevenes ulike profiler.