Informasjonsansvarlig i Birken AS, Randi Bolstad, liker naturlig nok ikke utviklingen.

– Det var en veldig boom da vi hadde 17.000 påmeldte løpere. Da skulle «alle» gå Birken. Det er blitt et annet påmeldingsmønster nå. Vi oppfordrer folk til å melde seg på tidlig. Folk avventer. Det handler først og fremst om de føler de får trent nok, men utfordringen er at jo lenger folk venter, jo større er sjansen for at de trekker seg, sier Randi Bolstad.

4.900 påmeldte

27. januar var det påmeldt 4.900 løpere. I 2016 stoppet antall påmeldte løpere på 10.300.

– Hva er årsakene til nedgangen, tror du?

– Vi trenger snø i hele landet, og spesielt i Oslo og Akershus, hvor hovedtyngden av våre løpere kommer fra. Lite snø er den største utfordringen. Det vi har registrert er at det er en del som bare gikk en gang i toppårene. Det er vanskelig å peke på andre konkrete ting. Dette er komplekst. Nedgang i antall deltakere rammer andre turrenn også, både i langrenn og sykkel. Men jeg tror ikke at folk er mindre opptatt av å holde seg i form. Frafallet gjelder alle klasser, altså alle årsklasser, sier informasjonsansvarlig i Birken AS, Randi Bolstad.

– Har dere vurdert å lette på merkekravene?

– Det har vært diskutert, men vi våger ikke å gjøre noe med det, og jeg tror heller ikke at det er der problemet ligger. Noen er opptatte av merket, men det finnes også mange løpere som konkurrerer med seg sjøl, og er opptatte av å få en fin tur over fjellet.

– Må utvikle oss hele tiden

Randi Bolstad mener snittet av birkebeinerløperen har vært likt hele vegen.

– Det med prestisje og bedriftsledere som absolutt skulle gå Birken var medieskapt, tror jeg. Det var veldig få.

– Færre løpere gjør naturlig nok noe med økonomien i Birken AS. Hvordan påvirker økonomien utviklingen av Birkebeinerrennet?

– Vi må balansere inntekter og utgifter som alle andre, og vi må utvikle oss etter økonomien. Når det gjelder utvikling får vi god hjelp av deltakerne gjennom markedsundersøkelser. Vi må utvikle oss hele tiden. 90 prosent av deltakerne har Birken som et treningsmål, og det er veldig bra, slik vi ønsker det. Nå håper vi på 10.000 påmeldte, og jeg tror at det er det normale. 10.000 påmeldte er ingen nedtur for oss, men det er jo selvfølgelig en stor forskjell fra toppårene. Vi må erkjenne at ting ikke vokser inn i himmelen. Vi må tåle nedgangen. Jeg er ikke bekymret for Birken. Det ligger mye tradisjon i rennet, sier Randi Bolstad.

Avlysning skapte reaksjoner

I 2012 ble rennet fulltegnet på 97 sekunder. I 2013 var det 17.000 påmeldte i løpet av to timer. Det var 17.000 påmeldte løpere i 2014 også. Da ble rennet avlyst på grunn av sterk vind. Det skapte debatt, og det ble mye diskusjon da deltakerne ikke fikk refundert påmeldingsavgiften. I 2015 var det påmeldt 13.000 løpere, mens det i fjor altså var 10.300 påmeldte.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.