• FYLLER PÅ: Robert Hestmann drikker mye – også på trening. Her får han assistanse av Lise Myklestad fra Olympiatoppen.
  • OPP PÅ VEKTA: Jimmy Andersson (t.v.), Mikael Zettergren og alle de andre spilerne måtte på vekta før og etter trening i går. Til høyre: Lise Myklestad.

Hestmann har hatt fokus på gode forberedelser og væskebalanse i flere år. Nå får han påfyll med kunnskap. Storhamar er i ferd med å utforme en egen manual for såkalt prestasjonskosthold, i samarbeid med Olympiatoppen. De gjør det for å få enda bedre effekt av treninga, og for å bedre restitusjonen. Inntak av væske er en viktig del av prosjektet.

I går var Lise Myklestad fra Olympiatoppen på plass for å kjøre en såkalt svetteratetest. Spillerne ble veid før og etter trening, og inntaket av væske ble bokført undervegs i treninga.

Robert Hestmann gikk ned to kilo i løpet av treninga i går. Men det er småtteri sammenlignet med kamper.

20 kilo med utstyr

– Utstyret veier om lag 20 kilo, og jeg svetter veldig mye. Væskebalansen er viktig, og jeg har vært bevisst på dette noen år, sier Hestmann.

Keeperen drikker som nevnt mye før, under og ikke minst etter en kamp.

Totalt om lag ti liter.

– Vi regner at en liter drikke undervegs tilsvarer en kilo. I snitt svetter jeg bort sju kilo i løpet av en kamp. Jeg fyller på så mye jeg kan for å kompensere væsketapet. Det må jeg gjøre for å unngå kramper. Det er viktig å balansere, slik at jeg kan være skjerpet hele vegen, sier Storhamar-keeperen.

Han synes prosjektet Storhamar har satt i gang er veldig bra.

– Det handler om å optimalisere ting, bli mer proffe.

Olympiatoppens Lise Myklestad har jobbet med flere toppidrettsutøvere. Hun synes det er spennende å hjelpe hockeyspillerne i Storhamar.

Mal for hver enkelt

– Gjennom denne testen vil vi finne ut om spillerne drikker det de har behov for. En lignende test på landslaget viste at utespillerne drakk fem liter, mens keeperne var oppe i sju-åtte liter. Det viser hvor viktig dette er. Noen er flinke, andre har litt å gå på. Slik er det i alle miljøer. Væskebalanse er utrolig viktig i kampsituasjon, og det handler om å finne enkle rutiner og en mal for hver enkelt spiller. Noen veier 100 kilo, andre veier 75 kilo, sier Lise Myklestad.

Storhamar-lege My Lystad har jobbet med å få til en kostholdsplan en stund.

– Denne sesongen har det vært veldig mange kamper. I tillegg skal gutta trene, jobbe og restituere. Vi ser på helhetsperspektivet. Jeg tror det er et stort potensial der. Dette er et tema som vi ville behandle mer seriøst, sier Lystad.

vÆSKE ER VIKTIG

– I ishockey jobbes det på høy intensitet, ofte med en del mjølkesyre, og sportsdrikk er bra. Det kan gjerne være saltholdig drikke. Da kan man forebygge krampetendenser, sier Myklestad.

Når det gjelder helheten ser hun utfordringen med tett kampprogram. Hun forteller at det handler om å få inn gode daglige rutiner, og at grunnprinsippet er enkelt.

– Det er tre ting som er viktig. Når det gjelder ernæring handler det først og fremst om å få i seg nok karbohydrater, og det er også viktig å få til det rett etter en hard økt. Protein må med i alle fire måltidene i løpet av dagen. Mettet fett er det tredje viktige punktet.

Hun mener idrettsutøvere bør spise hver tredje time.

– Det handler om god planlegging i en hektisk hverdag. Jeg vet at flere av spillerne her jobber, sier Myklestad.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00