• FORNØYD: Kim Skogheim er fornøyd med sponsorsalget foran sesongen.

Mandag offentliggjorde Stavanger Oilers at de hadde inngått sponsoravtale med flyselskapet Norwegian, noe som sørget for at klubben passerer 50 millioner kroner i sponsorinntekter for den kommende sesongen.

Storhamar har denne sesongen budsjettert med sponsorsalg på seks millioner kroner. Dette beløpet er for lengst passert, og nå nærmer klubben seg sju millioner kroner i sponsorsalg.

Det er et lite stykke unna klubbrekorden, som er elleve millioner kroner, satt på 90-tallet.

Avhengig av mange små

Kim Skogheim, selger og en av de sponsoransvarlige i Storhamar, forteller til HA-sporten at klubben har økte inntekter på sponsorsiden foran sesongen, og er stolt over hvordan de ligger an.

– Vi er kjempefornøyde, men vi sliter med å få de nasjonale sponsorene. Vi er veldig avhengige av de mange små, men vi takker og bukker for hver krone, sier han.

Skogheim er en av dugnadsarbeiderne som bidrar gratis for klubben, og han erkjenner at det er et godt stykke opp til Oilers.

– Det er klart det blir mer jobb med mange små, enn noen store. Men jeg tror ingen andre har solgt flere sesongkort enn oss, sier han.

På spørsmål om hva forskjellen opp til Oilers, på budsjettsiden, har å si for konkurranseevnen til Storhamar, svarer Skogheim:

– Jeg tror ikke det har så mye å si, sånn sett. Vi trenger ikke å få inn mange millioner for å dekke administrasjon. Vi kan bruke de fleste kronene på sport. Oilers skal bruke sitt budsjett på alt mulig av stillinger. De er litt kvassere på spillerlønninger. De har et lite fortrinn, men avstanden på isen er ikke så stor som i penger.

Håper på over 7 millioner

Mathias Saxrud, markeds- og arrangementssjef i Storhamar, forteller at klubbens sponsorbudsjett har økt med i overkant av to millioner de siste to årene.

– Og det med færre ansatte i administrasjonen, og et strengere sponsorregime. I form av at man kutter på elementer bedrifter får, i forhold til hva du betaler. Man skal ikke få mer enn hva man betaler for, sier Saxrud.

Tidligere fikk enkelte sponsorer mer eksponering enn beløpet man gikk inn med tilsa at man skulle få, forklarer han.

– Det er gjort en enorm jobb de siste årene, med Kim Skogheim og Sigve Ødegaard i spissen, med opprydning og sponsorsalg, en jobb de fortsatt gjør, sier han.

Saxrud er glad for at såpass mange av sponsorene valgte å fornye avtalene før sesongen.– 99 prosent av sponsorene har signert på nytt, og vi har 6–7 nye sponsorer, forteller Saxrud.

Han forteller at klubben har rundt 110 sponsorer per i dag.– Men vi håper det kommer inn flere slik at vi ender på nærmere 120 sponsorer i løpet av sesongen. Vi håper vi klarer å passere sju millioner kroner i sponsorsalg, forteller Saxrud stolt, som også kan glede seg over rekordstort salg av sesongkort foran denne sesongen.

– Vi har solgt over 800 stykker.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00