HAMAR: Lista over inkassosaker har blitt stadig fyldigere for Storhamar Dragons de siste årene. Sist vinter hadde klubben likviditetsproblemer både i februar og etter sesongslutt i april og mai, og hadde ifølge Brønnøysundregistrene 30 uoppgjorte inkassosaker tidligere i sommer.
Konstituert daglig leder Kari Hoel har hatt en vanskelig jobb med å få oversikt.
- Storhamar trengte mye bedre rutiner i forhold til å registrere og så betale regninger og en langt større forsiktighet i forhold til å inngå nye avtaler. Nå tror jeg at jeg har fått den totale oversikten, og at det ikke skal være flere «lik i skapet», sier Hoel til HA-sporten.

Klarere forutsetninger

Noen kreditorer har klubben hatt nedbetalingsavtaler med tidligere, og nå skal nesten samtlige ha slike avtaler på plass. Hoel har et ambisiøst mål om å være à jour med mindre kreditorer innen 31. desember i år.
Klubbens største kreditor er et beløp på utestående moms som opprinnelig var på 279.000 kroner fra mars 2010.
- Her er det en nedbetalingsavtale med Skatt Øst som det er viktig at klubben følger opp videre. Jeg håper å ha avstemt regnskapet pr. 31. august en av de nærmeste dagene, slik at vi kan jobbe videre med klare forutsetninger, sier Hoel, som er utdannet revisor og til daglig jobber i selskapet Planet Snow.

Fortsatt utfordringer

Storhamar Dragons har fortsatt en formidabel jobb å gjøre i forhold til å bedre klubbens likviditet. Hoel forteller at det er styreleder Jan Larsens viktigste oppgave.
Markedsansvarlig Jon Inge Kjørum har en viktig jobb i forhold til det, og lovet på et medlemsmøte i begynnelsen av august at han skulle klare å selge for 1,2 millioner kroner før seriestart.
- Det har vi oppnådd, og dermed har vi markedsinntekter på 4,0-4,5 millioner kroner i rene kroner, og nærmere 1,9 millioner kroner i såkalte barteravtaler, forklarer Kjørum.
Han er imidlertid klar på at en klubb som Storhamar ikke kan slå seg til ro med det, og at han tror potensialet er større, selv om markedet er stramt og konkurransen er tøff.

Ny merkevarebygging

Dragons har i disse dager lansert nye nettsider, og forsøker nå å nå ut til nye tilskuere og dermed et større marked.
- Vi har startet en profilbygging for å bli interessant for litt mer enn den kjernen som går automatisk på kamp. Vi ønsker å bli interessante for flere familier og barn og unge, og har blant annet lansert sagnet om dragen og navnet Dragons. Målet vårt er å ha fokus på hva vi kan tilby til aldersgruppene før, under og etter kamp. Det er en positivitet og interesse i markedet, og jo flere vi kan fylle opp ishallen med, desto lettere blir markedssituasjonen, sier Kjørum.
Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.