Formannskapene fra Hamar, Ringsaker og Stange fikk den første orienteringen om utkastet til planprogram fra Jernbaneverket i går.

Dette har vært sett fram til med stor interesse, fordi det er i behandlingen av planprogrammet, at det avgjøres hvilke traséalternativer som skal utredes videre, og utredningstemaer for øvrig.

Nasjonal transportplan angir at dobbeltspor til Hamar skal være bygget innen 2024.

H1 beholder dagens stasjonsplassering, men retter ut sporet foran Hamar sentrum. Alternativet kan kombineres med tunnel under Hamar vest.

H5 innebærer en omlegging av jernbanen med ny stasjon ved Vikingskipet, og deretter banen i kulvert gjennom Disen og tunnel under byen og til Furuberget. 

Kan ikke ese ut

I likhet med hva Jernbaneverket har anbefalt tidligere, holder de fast ved at H1 og H5 (se faktaboks) bør utredes i konsekvensutredningen, som er neste plansteg.

I Hamar har trasédiskusjonen rast friskt lenge, men prosjektdirektør Anne Siri Haugen for Intercityutbyggingen heller kaldt vann i blodet på dem som tror kostnader ikke betyr noe.

- Vi skal sørge for at Intercity-utbyggingen ikke eser ut i kostnader, og har ingen blankofullmakt på å bygge. Hvis vi finner på noe dyrere ett sted, kommer vi ikke helt fram, sier Haugen.

Striden står i Hamar

For Stange og Ringsaker anbefaler Jernbaneverket kun å utrede én korridor.

Det vil si en utrettet linje fra Stange stasjon og til Hamar grense, men hvor korridoren er breiere gjennom Ottestad.

For Ringsaker er det kun en korridor fra Hamar grense til Brumunddal. Gjennom Hamar er det H1 og H5 som gjelder for Jernbaneverket.

- For H1 tar vi med muligheten for å bygge en lang tunnel fra Bryggeriet og nordover. Den tror vi det er viktig å ta med, sier Sverre Setvik, som skal ha ansvaret for planleggingen mellom Hamar og Brumunddal.

Høring fra 1. desember

Når det gjelder H5, mener Jernbaneverket at både det høye og lave stasjonsalternativet ved Vikingskipet bør utredes.

Planprogrammet skal legges ut til offentlig høring rundt 1. desember, og Jernbaneverket forventer mange uttalelser. I høringsperioden blir det også informasjonsmøter og åpne dager.

Med tanke på diskusjonen som har vært i Hamar i lang tid allerede, tror ikke Haugen diskusjonen om planprogrammet blir noen enkel affære.

- Dette kommer ikke til å bli veldig lett, men skal vi komme videre, må vi komme igjennom det, sier Haugen.

Ambisjonen er å vedta planprogrammet i de respektive kommunene i løpet av mars/april.

Les også
DEBATT Les hva HA mener!
Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.