Utvidelsen av B3-ruta til Stange i sør og Brumunddal i nord har gitt kollektivtrafikken et kjempeløft.

– Vi utvidet Hamar by. Noen kaller det Ikea-bussen, fordi den går innom der. Mottakelsen har vært formidabel, sier administrerende direktør Arne Fredheim i Hedmark Trafikk.

Kan ta et glass vin

B3 har avganger hver halvtime fra klokka 06.00 til 21.30 på hverdagene, og timefrekvens på lørdag, helt fram til klokka 02.30. Bussen brukes flittig om natta også.

– Begrepet nattbuss er borte, men stadig flere får øynene opp for B3-tilbudet. Før var det slik at du kunne komme deg med bussen TIL et arrangement, men ikke hjem igjen, og det er jo litt dumt. Nå kan folk gå på konsert, på kafé eller hva det måtte være i Hamar, og ta en øl eller vin, og likevel komme seg hjem, sier markedssjef Cathrine Glomsvoll i Hedmark Trafikk.

Hun opplyser at B3 brukes av mange som har vært på byen i helgene, som alternativ til en lang gåtur, eller taxi.

skal gjøres bedre kjent

– B3 brukes både på korte og lange strekninger. De som har oppdaget denne ruta karakteriserer den som drømmeruta, men vi har en vei å gå med informasjon. Det er fortsatt mange som ikke vet at bybuss 3 går så sent, sier Glomsvoll.

Hedmark Trafikk har invitert folk til fokusgrupper, som har avslørt at heller ikke folk som tar B3 på dagtid, visste at bussen gikk så sent på lørdager. Likevel ble 272.000 reiser foretatt med B3 i 2015.

30 prosents økning

Og det er i ikke bare bybuss 3 som øker. Totalt 785.000 reiser ble tatt med bybussen i Hamar i fjor. Det er en økning på 30 prosent fra året før.

– Vi har en målsetting om tre prosent vekst hvert år. For fylket som helhet økte vi med 5,1 prosent i fjor, og for første gang i historien hadde vi over to millioner reiser i løpet av ett år, sier Arne Fredheim.

For å få enda flere til å ta bussen vil Hedmark Trafikk satse mer på tuter som B3, med forutsigbarhet, der bussen går ofte og regelmessig, og dekker et større del av døgnet enn før.

Flex lite brukt

– Vi tror på rette linjer, færre stopp og økt hastighet. Det gir kortere reisetid for publikum. Når det går raskere blir vi mer konkurransedyktige mot bilen, sier Fredheim, som nå reiser rundt i alle kommunene for å diskutere framtidige busslinjer.

– Tanken er at Flex-busser skal mate passasjerene inn til hovedlinjene, men det har vi ikke lyktes med. Flex står for kun 0,4 prosent av reisene våre, så det er en veldig liten andel, sier Fredheim.

Flex tilbys i områder hvor det er mer enn én kilometer til nærmeste busstopp.

Her kjører B3

Stangerådhus

Stangeskysstasjon

Skjelvenga

Vevlakrysset

Ottestadkirke

Tønseth

Breidablikk

StatsministerOttoBlehrsveg

Hagavegen

Kjonerud

Bekkelaget

Espern

Hamarskysstasjon

Hamarskysstasjon

Kvartal

Stortorget

Bryggeriet

Maxi

HamarKonfeksjon

BellevueVognvegen

Volljordet

Stafsberg

Krokvegen

Olrud

Sandbakken

NydalFurnesvegen

IKEARingsaker

Nydalsdumpa

Myrvoll

Bergshøgda

Stenbekk

Kongelhol

Mørkvedvegen

Buttekvern

Brumunddalrutebilstasjon

Sveum

Hempa

Røyslivegen

Slåttsvevegen

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.