Nylig presenterte Jernbaneverket nye 3D-filmer for de fire jernbaneløsningene gjennom Hamar som fortsatt «henger med».

Det er en østlig variant med ny jernbanestasjon ved Vikingskipet, en med stasjon under bakken mellom CC Stadion og Hamar rådhus, og to varianter for en mjøsnær jernbanelinje som noenlunde følger dagens trasé.

Den ene med jernbane på en ny bru over Hamar-bukta, og i den andre varianten er banen lagt ned i en kulvert (overbygd «tunnel»).

Til å leve med?

I tillegg har Jernbaneverket vist nye illustrasjoner fra ulike ståsteder i sentrumskvadraturen.

Skissene har fått noen til å tenke «er dette så ille, da?», og leder Jan Larsen i Briskebyen vel mener forskjellene fra dagens situasjon med jernbanen gjennom byen er marginal.

Fra sitt ståsted argumenterer han for at det er mulig å få til en løsning for jernbanen i vest-korridoren, som er til å leve med for Hamar.

et stemningsskifte?

Ut fra HAs intervjurunde med ledende politikere, er det ikke mulig å slutte at de nye illustrasjonene har ført til noe stemningsskifte.

Ordfører Einar Busterud mener Jernbaneverket skal ha ros for ærlige illustrasjoner.

– Uansett kulvert eller bru, blir det en barriere. Høyden på kulverten gjør at den ikke er helt borte ved Bryggeriet, sier Busterud.

Hamars interesser

I valgkampen gikk Busterud ut og lovet at By- og bygdelista ville kjempe for å få lagt jernbanen vekk fra strandsonen.

– Spørsmålet er om det er teknisk og økonomisk gjennomførbart. Alle alternativer har ulemper og fordeler. Jeg har ikke som mål å fortsette dagens situasjon med jernbane i strandsonen. Nå har vi muligheten. Til sjuende og sist er det Jernbaneverket som bestemmer. Jeg er valgt for å kjempe for Hamars interesser, og for å få dobbeltsporet til Hamar, sier Busterud.

Innestengt by

Geir Byberg (KrF) er enig med Busterud at vest-løsningene ikke ser bra ut sånn som de er presentert.

– Jeg er overrasket over at Jernbaneverket ikke har sett på å senke sporene i stasjonsområdet med en kulvert. Da kunne «kulvert-taket» blitt lavere, og skånet sentrum. Slik det vises nå, gir det en følelse av at byen blir stengt inne, mener Byberg, som vedgår at det er store ulemper med midt- og vest-korridorene også.

– Til slutt blir det en totalavveining, sier Byberg.

Svelge kameler

Morten Aspeli (A) jobbet mye med jernbanesaken de fire årene han var ordfører.

Med nye illustrasjoner, synes han ikke en bru foran Hamar sentrum er en spiselig løsning.

– Og kulvertløsningen må bli bedre skal den være aktuell. Vi må få ned barrierevirkningen. Vi må ikke få en barriere som er ødeleggende for kvalitetene Hamar har, og utvikling av sentrum mot vannet, sier Aspeli.

Han synes perspektivet om faren for å utvikle to konkurrerende sentra med en ny stasjon ved Vikingskipet, slik Gehl Arkitekter har på pekt, må tas på alvor. Også store inngrep i Østbyen på midt-alternativet, er utfordrende, mener Aspeli.

– Får vi gjennomført dette store samferdselsprosjektet, vil det sette enorm fart i utviklingen i regionen. For å få til det, spørs det hvilke kameler vi kan svelge, sier Aspeli.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.