Hamar Dagblad solgte hele forsiden og sistesiden til annonser for det nye kjøpesenteret CC Stadion i tirsdagens utgave. I tillegg har avisas journalister fylt sidene med til sammen 27 saker om åpningen. Av avisas 48 sider er det kun tre redaksjonelle sider der kjøpesenteret ikke nevnes.

Avisen endret også utgivelsesdagen som normalt er torsdag for å tilpasse seg til åpningsdagen av kjøpesenteret.  

Dagbladet har snakket med fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet. Hun synes det er uforståelig at det ikke lyste noen varsellamper for redaksjonen som satte sammen tirsdagens avis. 

- Dette er en avis gjennomsyret av sponset innhold uten merking, sier Skjelbostad til Dagbladet.

1.000 kroner pr. sak

I helga har Dagbladet fått bekreftet fra flere hold at den redaksjonelle omtalen, plassert i små toppartikler kalt «loft» på sidene, kostet butikkene 1.000 kroner per sak, betalt til senterledelsen selv.

I en e-post Dagbladet har fått tilgang til, sendt fra senterledelsen til butikklederne ved kjøpesenteret, står det svart på hvitt hva redaksjonell omtale koster.

«Vi har gjort en avtale med Hamar Dagblad. I avisen de gir ut den 11.11. vil Hamar Dagblad vie mye plass til CC Stadion. Her er det en mulighet for dere til å markedsføre deres butikk som en redaksjonell sak til en rimelig penge» står det å lese i e-posten.

Videre inneholder e-posten tre spørsmål butikklederne skal svare på og sende inn til Hamar Dagblad, samt nøyaktig pris:

«Innrykket (toppbanner M15) koster kr 1.000. Som sagt er det kun 25 plasser, så her gjelder førstemann til mølla.»

- Rystet

Ansvarlig redaktør Nils Kristian Myhre i Østlendingen, som gir ut gratisavisa Hamar Dagblad en gang i uka, avviser kontant at det er avisa som har tatt betaling for butikkomtalene.

- Dette er jo rystende, og helt ukjent for meg, sier Myhre når Dagbladet først kontakter ham om e-posten.

Han bekrefter at redaksjonen tok initiativ til å sende ut spørsmål som butikkene selv kunne sende inn svar på.

- Vi tenkte at slike loft med små butikkintervjuer var et morsomt redaksjonelt grep, sier redaktøren.

Senere utdyper Myhre at Hamar Dagblad jobber nøye med å ikke blande redaksjonelt stoff og annonser, og at han kan dokumentere at avtalen mellom avisa og kjøpesenteret er en helt standard annonseavtale.

- Hva synes du om at noen andre kan ha tjent penger på å videreformidle deres spørsmål til butikkene?

- Vi har hele veien opplevd at CC Stadion har opptrådt profesjonelt og ikke forventet redaksjonell omtale fra oss. Hva som er bakgrunnen for denne interne e-posten, må nesten CC svare for selv, sier Myhre, til Dagbladet.

Beklager

Senterleder Nina Utkilen går nå ut og beklager at senterledelsen tok betaling for omtalen av butikkene. Fredag understreket hun at det ikke har vært aktuelt å betale Hamar Dagblad for noe utover annonsering.

- Vi ser i etterkant at det var feil å ta kr 1000 for disse omtalene, skriver Utkilen i en melding til Dagbladet.

Hun opplyser at beløpet ikke har blitt fakturert butikkene, og at det nå heller ikke kommer til å bli sendt ut faktura.

- Vi har en fast fordelingsnøkkel mellom senteret og butikkene vedrørende markedsføring, men i etterkant ser vi at det ble feil i denne sammenheng. Hvilket vi beklager, uttaler senterlederen.

KAN GRIPE INN

Tonje Hovde Skjelbostad hos Forbrukerombudet mener en praksis som dette kan misbruke lesernes tillit, og være ulovlig.

- Ja, dette vil kunne være brudd på markedsføringsloven. Aviser skal operere med klar merking av annonsering, og det gjøres gjennomgående ikke i denne avisa, eller skal man kalle det reklamebladet, sier Skjelbostad.

Fagdirektøren opplyser at Forbrukerombudet som regel overlater det til pressens egne instanser å rydde opp, men at Forbrukerombudet også har mulighet til å ta opp saker som denne.

Også presseetikkekspert Gunnar Bodahl-Johansen reagerer på koblingen mellom tekst og annonse.

- Én ting er at vi har en norsk tradisjon for at aviser prioriterer plassen på forsiden til nyheter, ikke reklame. Verre er det når artikler inne i avisa figurerer sammen med annonser om samme tema, dette får hele avisa til å fremstå som et annonseblad for CC Stadion, sier Bodahl-Johansen.

- IKKE SPONSET

Ansvarlig redaktør i Østlendingen, Nils Kristian Myhre, som er utgiver av Hamar Dagblad avviste før helgen at det redaksjonelle innholdet i avisa er sponset på noen måte.

- De som insinuerer at stoffet vårt er sponset, tror jeg kjenner Hamar Dagblad dårlig. Hvis Forbrukerombudet ikke synes det er relevant med intervjuer fra butikkene som åpner i byen, kan de ta kontakt med oss direkte, sier Myhre til Dagbladet.

Han påpeker at Hamar Dagblad har hatt annonser på forsiden siden 1971 og  mener at det redaksjonelle innholdet ikke er vanskelig å skille fra reklame i tirsdagens avis. 

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.