Ferske tall viser at antallet uten forsikring er redusert med over 72.000 i år, men fremdeles kjører titusenvis uten forsikring i Norge.

Espen Opedal, leder for Tryg Forsikring, sier dette i en pressemelding:

– At bransjen på under ett år har klart å senke antallet uten forsikring med 65 prosent er formidabelt. Vi er kjempefornøyd med at over 72.000 bileiere har agert og enten avskiltet bilen eller forsikret den. Vi har forventninger om ytterligere reduksjon. Målet må være at alle kjøretøy i Norge er forsikret.

Risikerer å bli gjeldsslave

1. januar i år var antallet kjøretøy uten lovpålagt forsikring i Norge 111.000.

Nå er dette tallet under 39.000, viser ferske tall fra Trafikkforsikringsforeningen. 

Det er beheftet med stor risiko å kjøre uten forsikring. I tillegg til et daglig straffegebyr kan man pådra seg et stort økonomisk erstatningsansvar ved påkjørsel og personskade. Man risikerer å måtte tilbakebetale erstatningen som de skadelidte vil få.

– Det er vanskelig å forstå at noen tar den enorme risikoen det er å kjøre bil uten ansvarsforsikring. I verste fall kan man ende opp som evig gjeldsslave med erstatningskrav i millionklassen hvis en forårsaker en ulykke med personskade, sier Opedal i pressemeldingen. 

600 uforsikrede i ulykker

Alle kjøretøy med skilt er lovpålagt å være forsikret. Når en uforsikret bil gjør skade, sørger Trafikkforsikringsforeningen for at skadelidte får erstatningen de har krav på. Deretter avkrever man den uforsikrede bileieren hele beløpet, som kan være i millionklassen.

– Dessverre ser vi at det har vært vel 600 trafikkulykker med uforsikrede eiere involvert hittil i år. Det er nesten to hver eneste dag. Mange av disse har i tillegg vært med personskader, men også i ulykker uten personskader kan dette bli kostbart, sier Opedal.

forsikring i julegave

Én prosent av alle kjøretøy i Norge er nå uforsikret, noe som er på nivå med Sverige. I fjor ble det utbetalt over 150 millioner kroner til personer som ble utsatt for trafikkulykker forårsaket av uforsikrede eller ukjente kjøretøy.

– Denne regningen blir jo egentlig dekket av de andre forsikringstakerne. Nå henstiller vi til de titusenvis av bilister der ute som gambler med å kjøre uten forsikring. Kjøp forsikring til deg selv i julegave. Da letter du din egen samvittighet samtidig som du sparer straffegebyret som koster deg tusenvis av kroner i måneden, sier Opedal.

Inkasso og avskilting

Det var i desember i fjor at Stortinget vedtok den nye gebyrordningen. Hensikten var å få ned antallet uforsikrede biler på norske veier. Fra 1. mars i år ble det ulovlig å eie et registrert kjøretøy uten gyldig trafikkforsikring. For å unngå gebyr må du enten forsikre eller avskilte kjøretøyet.

Dersom du ikke betaler gebyret vil saken kunne ende med inkasso, og et uforsikret kjøretøy kan bli avskiltet ved kontroll.

Her er gjeldende gebyrsatser per døgn:

Moped, traktor, motorredskap og veterankjøretøy: 50 kr.

Personbil, varebil, campingbil, beltebil, motorsykkel, beltemotorsykkel og snøscooter: 150 kr.

Buss og lastebil: 250 kr.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.