Kontraktsvinnerne er arbeidsfellesskapet Hæhre og PNC ANS. Kontrakten er verdt 2,2 milliarder kroner. Det melder Bane Nor i en pressemelding 11. april.

Kontrakten for Eidsvoll nord til Langset, omfatter blant annet byggingen av 4,5 kilometer med nytt dobbeltspor, en kort tunnel, tre korte bruer, samt Minnevika jernbanebru på hele 836 meter.

Minnevika blir Norges foreløpig lengste jernbanebru, og skal bygges på svevende pæler over Minnevika.

Brua vil være Norges lengste fram til den lengre «storebroren» over Tangenvika i Stange står ferdig på et senere tidspunkt.

Entreprisen er en såkalt flerfaglig utførelsesentreprise som også omfatter de jernbanetekniske fagene – med unntak av signalanlegget.

Fornøyd

Kontrakten tildeles etter en prosess med prekvalifisering av tilbydere og forhandlinger med de kvalifiserte.

– Ved første gangs utlysning oppnådde vi ikke tilstrekkelig konkurranse, men vi er godt fornøyd med responsen i markedet etter at oppdraget ble lyst ut på nytt. Vi fikk med oss tre solide entreprenører videre, og har hatt et godt samarbeid med tilbyderne underveis i prosessen, opplyser prosjektsjef Rønnaug-Ingeborg Resset i Bane Nor.

Med i konkurransen var arbeidsfellesskapet Hæhre og PNC ANS, NCC Norge AS og Veidekke Entreprenør AS. Sistnevnte leverte ikke tilbud.

Før kontrakten med arbeidsfellesskapet Hæhre og PNC ANS kan undertegnes, er det en karensperiode fram til 26. april, hvor de øvrige tilbyderne har muligheten til å klage på tildelingen.

Viktig for InterCity

Dobbeltspor-prosjektene i Eidsvoll er en viktig brikke i Intercity-utbyggingen på Østlandet, som skal gi kortere reisetid, bedre punktlighet og plass til flere tog. Utbyggingen skal bidra til at samfunnet når målene for miljøvennlig kollektivtransport og knutepunktutvikling.

I Eidsvoll kommune er NCC Norge allerede i gang med den ni kilometer lange strekningen fra Venjar til Eidsvoll nord.

Denne kontrakten ble inngått i september 2018, og strekningen skal tas i bruk høsten 2022. Parsellen fra Eidsvoll nord til Langset planlegges tatt i bruk høsten 2023.

Når dobbeltsporet står helt ferdig fram til Åkersvika ved Hamar i 2026, vil reisetiden Hamar-Oslo bli redusert til 55 minutter.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.