Det har vært en kampsak for Frp-Johnsen i flere år, og folk i Samferdselsdepartementet inkludert ministeren selv, har nok til tider vært lei av maset til Johnsen.

Men nå har han fått samferdselsministeren over på sin side.

Det blir innført fartsgrense på 110 fra Innlandsporten og sørover året rundt og døgnet rundt. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen skriver denne ordren til Vegdirektoratet i et brev HA har fått tilgang til. Tidligere har fartsgrensen vært regulert ned til 100 på vinterstid.

Johnsen vedgår at saken ikke er av de største, men for ham en meget prinsipiell sak.

– Bygget for 130

– Nå har jeg fått bekreftelsen av samferdselsministeren. Man skulle tro at slike småsaker ble løst bare ved å knipse med fingrene, men slik fungerer dessverre ikke politikken. Det har vært så mye motstand mot denne saken fra byråkrater i Vegvesenet, i Vegdirektoratet og ikke minst hos Trygg Trafikk som kun fokuserer på at fart er farlig, sier Johnsen.

– Men er ikke høy fart farligere enn lav fart dersom man først kræsjer?

– Jo, men all erfaring tilsier at denne vegen er trygg med denne fartsgrensen. Den er bygget for å tåle 130 km/t, sier Johnsen.

Med seg under armen på brua ved Innlandsporten har han et pappskilt som det står 110 på. Et skilt han har fått laget hos en grafiker i Hamar etter at han fikk nei til å bruke Statens vegvesens skilt.

Foruten at bilistene kommer seg raskere til og fra Oslo, mener Johnsen at et viktigste med justeringen er at den nye grensa harmonerer mer med folks kjørevaner.

– Når fartsgrensa var 100 lå gjennomsnittsfarten over. Med 110 ligger snittet under. Jeg har bidratt med å avkriminalisere tusenvis av bilister hver eneste dag, sier Johnsen.

Tar hele æren

– Du høres ut som du mener dette er din ære. Er du såpass ubeskjeden at du mener dette?

– Ja. Dette er faktisk min ære. Helt klart. Uten meg hadde ikke dette skjedd, sier han.

– En viktig seier?

– Ja. Jeg gir meg aldri og selv om du sikkert kan si at saken er liten, så betyr den mye for folk som nå kan kjøre på vanlig måte uten å være kriminelle. Jeg snakker med folk som sier det er så deilig å suse i vei på E6 i 110. Ingen sak er for liten, sier Johnsen.

– Men det er vel temmelig dyrt? Du og Frp har ikke fått gjort så mye med bompengene til tross for at dere har samferdselsministeren?

– Det er altfor dyrt og vi jobber hver eneste dag for å gjøre det billigere, men vi er altså avhengig av politisk flertall i Norge for å gjennomføre vedtak. Men noe har vi fått til, som en dobling av rabatten, sier Tor André Johnsen.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00