Tidligere i måneden ble det kjent at Hæhre Entreprenør AS vant konkurransen om å få bygge ny E6 på den 19 kilometer lange etappen fra Kolomoen i Stange til Arnkvern i Ringsaker.

Nå er selskapet for fullt i gang med å planlegge byggestart. Rett etter sommerferien ankommer de første arbeiderne Stange. I august begynner de forberedende arbeidene, og fra september skal det trappes opp mange hakk.

Hæhres tekniske direktør Knut Harstad sier det vil være full drift langs vegen fra nyttår. Når den tid kommer skal rundt 200 personer ha sin daglige arbeidsplass på og rundt den nye vegen.

Mindre venting

Bilister på E6 har tidligere måttet venne seg til lange ventetider, sprengningsstopp, omkjøringer og lave hastigheter i forbindelse med tidligere byggearbeider sørover mot Gardermoen. Blir det bedre denne gangen?

Harstad opplyser at bilistene i størst mulig grad skal bruke eksisterende veg gjennom hele byggeperioden. Det etableres lokale omkjøringsmuligheter der dette er nødvendig. Samtidig kan det bli aktuelt å bruke lokalvegnettet, for eksempel fylkesveg 222, til omkjøringer, men i utgangspunktet kun i korte perioder hvor E6 må stenges helt.

Mange grøsser fortsatt når de tenker på de beryktede «putebilene» som plutselig svingte ut på E6 langs sørlige Mjøsa og stengte vegen i inntil 30 minutter på grunn av sprengninger. Dette blir det heldigvis mindre av når denne neste etappen skal bygges.

– Sprengningene kommer hovedsakelig sør for Uthuskrysset, men det vil bli mye mindre enn det man opplevde sørover langs Mjøsa, sier Harstad.

Nyttig E6-erfaring

Hæhre har tidligere sikret seg 3,1 milliarder kroner for å bygge to etapper av nye E6 lenger sør, nærmere bestemt Strandlykkja-Kleverud og Langset-Brøhaug. Begge disse er for lengst tatt i bruk.

– Hvilke erfaringer fra dette arbeidet tar dere med nordover?

– Vi drar særlig med oss en del erfaringer knyttet til håndtering av trafikken, sier Harstad.

– Hva blir de største utfordringene underveis i byggingen?

– Dette skal stort sett være en grei jobb. Åkersvika er likevel en utfordring som må håndteres ordentlig for å sikre både miljø og trafikkflyt, avslutter han.

Dermed er det bare å planlegge anleggssafari – for alle dem som liker asfalt og digre maskiner …

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.