Torsdag ettermiddag rullet finansministeren svarte BMW inn i Hamar etter å ha tilbrakt første del av dagen på en gård i Løten.

– Jeg kommer bokstavelig talt rett fra grisefjøset, utbrøt en blid Jensen du hun steg ut av bilen.

Les også: Hæhre Entreprenør AS har fått oppdraget med å bygge nye E6 mellom Kolomoen og Arnkværn. Kontrakten er på hele 1,812 milliarder kroner.

Jensen kom til Hamar for å besøke Nye Veier og høre siste nytt om E6-utbyggingen på Hedmarken. Nye Veier hadde forberedt gode nyheter til ministeren.

Enorme innsparinger

Prosjektdirektør Øyvind Moshagen kunne legge fram en oppdatert prognose som viser at Nye Veier kan spare svimlende 4,5 milliarder kroner på den 80 km lange strekningen mellom Kolomoen i Stange og Ensby i Øyer. Dette er 1,6 milliarder mer enn Nye Veier anslo i januar.

– For et halvt år siden syntes vi den daværende prognosen var rimelig frisk. At vi i løpet av seks måneder har klart å finne enda flere innsparinger, det er vi ganske fornøyd med, sier han.

Les også:  Flertallet i Stange kommunestyre tvang Nye Veier i kne onsdag kveld. Vegutbyggeren får ikke bygge Uthuskrysset slik de vil, men pålegges å bruke planen til Statens vegvesen fra 2012.

Moshagen forklarer at man har klart å spare inn «litt her og litt der», og at den samlede summen til slutt har blitt meget stor.

– Én eller to prosent høres kanskje ikke så mye ut, men det blir ganske mye penger når det er snakk om milliardbeløp, sier han.

Moshagen sier Nye Veier nærmest overtok et ferdig regulert prosjekt etter Statens vegvesen som var klart til bygging.

– Likevel har vi klart å finne så mange muligheter til å kutte kostnader, sier han stolt.

Motgang i 2016

Frps stortingsrepresentant Tor André Johnsen skyter inn:

– Dette må være musikk i ørene dine, Siv!

Finansministeren smiler.

– Det er en grunn til at vi opprettet Nye Veier …

Jensen roser selskapet for å ha taklet den kraftige kritikken, særlig i 2016, og for å ha tatt ansvar gjennom raske beslutninger.

– Utmerket, er hennes korte oppsummering av arbeidet.

Frigjør penger

Men hva skal alle de sparte pengene brukes til? Vil de komme folk flest til gode? Vi stilte Jensen dette spørsmålet:

– Når vi investerer pengene til folk flest, så har også politikerne et ansvar for at pengene brukes smartest mulig. Hvis vi oppnår reduserte kostnader til vegbygging, så vil de sparte pengene gå til både mer veg og velferdstiltak i samfunnet for øvrig, sier hun.

Bomstasjoner består

HA trekker fram et kart over de fire bomstasjonene som er planlagt nordover til Moelv. Vil Nye Veiers kostnadskutt kunne fjerne én eller flere av disse? I utgangspunktet ikke, mener Jensen:

– Frp står alene om å mene at bompengenivået i Norge er altfor høyt. Bomstasjonene er besluttet av et stort flertall på Stortinget som er glad i bompenger, men vi vil jobbe videre for å redusere avgiftene på vegene, sier hun.

Jernbane: – Rask avklaring

HA måtte også spørre hva Jensen tenker om uenigheten mellom Hamar kommune og Bane Nor vedrørende ny jernbanetrasé:

– Her er det viktig at beslutningene tas hurtig. Vi har mange eksempler på store prosjekter som ikke har landet på grunn av lange prosesser. Kommunestyret har også et ansvar for å ta økonomisk fornuftige beslutninger. Her er det viktig å komme i mål og få en rask avklaring, sier hun bestemt.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.