Hele prosjektet, 10 km ny 2/3-felts hovedveg og 15 km 4-felts motorveg, er priset til fire milliarder kroner.

Prosjektformen OPS (offentlig-privat samarbeid) innebærer at vegvesenet inngår kontrakt med et selskap som skal finansiere, bygge og drifte strekningen i 20 år.

Her er de sju tilbyderne:

1: Nye Hamarvegen AS. Her inngår blant annet AF Gruppen Norge, Norconsult og Mesta.

2: RV 3/rv. 3 Utviklingspartner. Her inngår Sweco Norge, Vaktmesterkompaniet og Infranode AB.

3: Salini Impreglio S.p.A.

4: Skanska Norge (med flere).

5: Consortium Strabag/Acciona. Her inngår bl.a. Gjermundshaug-Gruppen og PEAB Norge.

6: Stamveg AS. Her inngår bl.a. Veidekke og COWI AS.

7: Klekkefjellvegen AS. Her inngår blant annet NCC AB, NCC Norge AS og Vinci Higways SAS.

HER kan du lese en fersk HA-sak om hvordan ny gamleveg er en del av et nytt rekordprosjekt for Statens vegvesen.

FORNØYD MED RESPONSEN

- Responsen i markedet er god. Dette er ideelt antall interessenter og mange sterke aktører, sier avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens vegvesen.

I flere av grupperingene er det bygd samarbeidskonstellasjoner mellom internasjonale aktører og norske selskap. 

Fram til 12. juni gjennomgår Vegvesenet selskapenes dokumentasjon og kvalifikasjoner, og velger tre av de syv til videre dialog og forhandlinger om OPS-kontrakten.

Selskapene som blir med videre velges på basis av erfaring med prosjektering, finansiering, bygging og drift, helse, miljø og sikkerhet (HMS), samt økonomisk kapasitet. 

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.