• ENDELIG GANGVEG: Strekningen mellom Rømåsbommen og Vassbakken får gang- og sykkelveg. FOTO: JO KJETIL HEGGELUND
  • I TUNNEL: Birkebeinerløypa legges i tunnel under Nordsetervegen.
  • MÅ BETALE: Per Fineid (fra venstre), Mathias Neraasen og Jan Tore Hemma.

Rundt 30 millioner kroner blar Brøttum allmenning, Ringsaker allmenning og Pihl AS opp for å bygge gang- og sykkelveger på Sjusjøen. Avtalen som grunneierne har inngått med Ringsaker kommune sikrer at alle trafikksikkerhetstiltakene skal være ferdigstilt innen 2021.

– Dette vil bli et stort løft for dem som ferdes på Sjusjøen, sier styrer Per Fineid i Pihl AS.

TRYGT MESNALI – STORÅSEN

Avtalen inkluderer hele 18 ulike parseller med gang- og sykkelveger. De viktigste strekningen er:

** Langs Sjusjøvegen fra Mesnali til Infosenteret ved avkjøringen til Natrudstilen. Ferdig i 2017/18.

** Langs Natrudstilvegen fra Infosenteret til Sjusjøen Skisenter. Ferdig i 2018–20.

** Fra Gutubakken og helt opp til Storåsen. Ferdig på ulike tidspunkt. Siste strekning opp til Storåsen i 2020.

** Langs Nordsetervegen fra krysset Sjusjøvegen til Birkebeinerbakken. Ferdig 2021.

– Grepene gjør det mulig å gå trygt fra Mesnali til Storåsen, sier Per Fineid.

BIRKEBEINERLØYPA I TUNNEL

I årevis har det også vært drøftet en trygg kryssing av Nordsetervegen for Birkebeinerløypa:

Nå sikrer avtalen med grunneieren at det kommer en kulvert.

– Skiløypa vil gå i en tunnel under bilvegen, sier Fineid.

Det har vært vurdert en bru med skiløypa over vegen, men da vil stigningen på nedsiden bli for bratt.

Avtalen med grunneieren sier at kulverten i Nordsetervegen skal være på plass i 2018/19.

UTBYGGERE MÅ SPLEISE

Ringsaker allmenning, Brøttum allmenning og Pihl AS skal stå for finansieringen.

– Grunneierne tar dette på sin kappe. Det gir oss store økonomiske forpliktelser, sier Per Fineid.

Han vil ikke gå i detaljer om en totalkostnad. Et overslag på rundt 20–30 millioner kroner er ikke langt fra sannheten.

– Det er snakk om flere titalls millioner kroner i investeringer, sier Fineid.

Han understreker at private utbyggere må bidra med sin andel i spleiselaget.

TRUES MED DAGBØTER

Ringsaker kommune vil ikke slippe til nye byggeprosjekt på Sjusjøen før trafikksikkerhetstiltakene er gjennomført. Både kommuneplanen og avtalen sikrer det.

Grunneierne trues også med dagsmulkt om de ikke overholder tidsfristene i avtalen:

Fra 1. februar i året etter at ferdigstillelse for parsellen skulle ha vært klar, vil grunneierne få 3.000 kroner i dagbøter fram til tiltaket er ferdig.

«Avtalen som legger opp til omfattende tiltak langs vegnettet og gjennom hytteområdene, vil bidra til en betydelig forbedring av trafikksikkerhetsforholdene i fjellet», skriver rådmann Jørn Stand i sitt saksframlegg.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.