Opp mot fem arbeidslag er og har vært i full sving med grunnundersøkelser for ny E6. Det skriver Nye Veier i en pressemelding onsdag morgen.

– Mest mulig kunnskap om grunnforholdene på hele strekningen er viktig for byggherren Nye Veier og de framtidige entreprenørene som skal bygge 44 kilometer med firefelts motorvei fra Moelv til Øyer, skriver Nye Veier.

Det gjennomføres i disse dager både seismiske målinger med geofoner og tradisjonelle feltundersøkelser med beltegående borerigger. Det skal også tas opp kjerneprøver i enkelte områder.

Kunnskap gir kvalitet

– Det er viktig for oss å få på plass mest mulig kunnskap om grunnforholdene der den nye veien er planlagt. Vi trenger kvalitetsfakta om forholdene så tidlig som mulig, slik at vi kan bruke dette inn i arbeidet med å optimalisere utbyggingsprosjektet, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Innlandet.

De seismiske undersøkelsene gjennomføres på bakken ved at det plasseres ut en lang rekke med små sammenkoblede geofoner. Geofonene sender lydbølger ned og bakken og måler blant annet hvor dypt det er ned til fast fjell.

– Ved å kombinere ulike metoder får vi gode svar. Geofonene egner seg i enkelte områder, men for å sikre kvaliteten supplerer vi med tradisjonelle feltundersøkelser med beltegående borerigger, sier Moshagen.

Forbereder tunneler

Nye Veier skal også ta ut kjerneprøver i tunneltraseene.

– Det å hente ut kjerneprøver av fjellet i forbindelse med tunnelene er en betydelig oppgave, men Nye Veier ønsker å kartlegge forholdene så godt som mulig. Grunnforholdene har spesielt stor betydning der konstruksjoner for motorveien skal krysse Mjøsa, ved kryssingen av Lågen, ved tunnelpåhuggene og i bratt terreng. I disse områdene undersøker vi ekstra nøye, sier Moshagen.

Arbeid i naturreservat

Fylkesmannen har gitt tillatelse til grunnundersøkelser i Lågen-deltaet naturreservat.

– Arbeidet ute i felt vil foregå utover våren og fram til juli. I naturreservatet ved Lågen blir det pause i undersøkelsene fra 15. april til 15. mai grunnet hensyn til fuglelivet i naturreservatet, sier Moshagen.

I løpet av 2019 skal tre store kontrakter for utbygging av til sammen 44 kilometer firefelts motorvei med 110 km/t fra Moelv til Øyer ut i markedet. Den første konkurransen blir offentliggjort allerede i april. Prosjektet inngår i Nye Veiers utbygging av firefelts E6 fra Kolomoen i Hedmark til Øyer i Oppland.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.