Mandag skriver fagbladet Motor om den nye Mjøsbrua som skal bygges mellom Moelv og Biri.

Nye Veier antyder at brua kan bygges for 1,5 milliarder kroner.

Statens vegvesen offentliggjorde i fjor at ei bru i tre vil være omtrent like dyr som ei bru i betong, og at trebru også er teknisk mulig å bygge.

Ingen garanti for norsk tre

– Nye Veier har ingenting imot trebru dersom dette er konkurransedyktig, sier Nye Veiers prosjektdirektør Øyvind Moshagen til Motor.

Nye Veier har allerede fått mange henvendelser fra internasjonale bruentreprenører som vil bygge i Innlandet.

– Med et trebrukonsept vil det komme sterke aktører fra Europa med i konkurransen. Det er ingen garanti for norsk treverk. Det kan heller ikke stilles krav om det, sier Moshagen til Motor.

Han minner om at ei trebru uansett kun vil inneholde en relativt liten del treverk:

– I de utredningene som har vært laget til nå består en trebru av kun 15–20 prosent tre og resten betong, sier han til Motor.

Stiller strenge krav

I en tekstmelding til HA utdyper Moshagen at blant annet både klimautslipp, kostnader og selve brukonseptene vil bli grundig vurdert når de ulike entreprenørene neste år skal levere sine anbudsforslag.

Konkurransen vil kunne bli utlyst våren 2019.

Moelven er blant bedriftene som allerede nå jobber med å presentere en bruløsning.

LES OGSÅ: Norges største asfaltjobb starter på Hedmarken

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00