I en pressemelding tar NHO Reiseliv et oppgjør med forslaget:

Her er pressemeldingen i sin helhet:

"Forslaget innebærer at en restaurant må betale arbeidsgiveravgift av tips, og at tips vil inngå i grunnlaget for feriepenger, sykepenger og pensjonsinnbetalinger på lik linje med tradisjonelle lønnsgoder. NHO Reiseliv er svært kritisk til forslaget."

EN GAVE FRA GJESTEN

– Tips er en gave fra gjesten til ansatte som arbeidsgiver nå blir satt til å administrere. I praksis er dette en kraftig avgiftsøkning for bedriftene på et område de ikke har noe som helst ansvar for. Konsekvensen kan bli tipsforbud i deler av bransjen. Andre kan velge å ta all tipsen inn i en fellespott for sosiale tiltak for de ansatte, eller trekke halvparten av tipsen til å dekke avgifter og administrasjon. Resultatet blir mindre penger til de ansatte og mye mer avgifter og byråkrati for bedriftene, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

KONTANTFRIHET?

At myndighetene vil ha bedre oversikt over hvor mye tips ansatte mottar, forsterker behovet for kontantfrihet, mener NHO Reiseliv.

– Selv om vi er enige i at tips er skattepliktig inntekt, vil det åpenbart være umulig for arbeidsgiver å ha kontroll på, eller være ansvarlig for, sedler og mynter som legges på bordet til den enkelte servitør og som ikke fremkommer på noen kvittering. Hvis endringen innføres nå, må det bli lovlig for den enkelte serveringsbedrift å nekte å ta imot kontanter, sier Krohn Devold.

– I det minste må regjeringen utsette iverksettelsen til 2020, slik at konsekvensene og alternativer for iverksettelse kan bli skikkelig utredet. Hele NHO-fellesskapet stiller seg bak dette synet, sier NHO Reiseliv-sjefen.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.