Monsbakken har «kriget» med Statens vegvesen siden 2013. Tre avslag har han fått på søknad om å få sette opp skilt til museet fra riksveg 3 (Oslo-vegen). Han har ikke tatt nei for et svar, og for ikke mange ukene sidene ble det likevel grønt lys for profilering fra den sterkt trafikkerte riksvegen.

Nå har Bjørn Monsbakken ikke bare håp om økt besøkt, men han er overbevist om at skilting fra hovedvegen gjør at turister også vil finne vegen til museet hans. Så langt har Ådalsbruk Motormuseum mer eller mindre levd i skyggenes dal, rett og slett fordi ikke-innvidde motorentusiaster ikke har visst at det finnes en så spesiell severdighet bare noen få hundre meter fra vegen de kjører på.

dobler besøket

Museet har så langt stort sett blitt besøkt av klubber og spesielt interesserte, de som har antenner til å fange opp at noe stort er på Ådalsbruk.

– Jeg har så langt hatt et årlig besøk på rundt 2.500 personer. Når turister også blir klar over oss, tror jeg besøket godt kan dobles, sier Monsbakken.

Det er nå bestemt at det blir et fellesskilt til severdighetene på Ådalsbruk fra riksveg 3. Det betyr at Ådalsbruk Motormuseum, Klevfos Industrimuseum og Rosenlund Park profileres på samme avkjøringsskilt. Når vi i tillegg tar med Munch-senteret ved Klevfos, er det ikke rent lite som kan oppleves på Ådalsbruk.

unikt museum

Ådalsbruk Motormuseum er en reise i 40-, 50-, og 60-tallet, spesielt. Ikke bare i biler, men i samfunnsbildet for øvrig. Om vi holder oss til motorbiten, huser museet rundt 45 biler og 90 tohjulinger. Eldste bilen er en T-Ford fra 1923. Bjørn Monsbakken har en særlig forkjærlighet for det fordums tyske bilmerket NSU, og har Norges største NSU-samling med 10 objekt. NSU (Neckarsulmer Motorenwerke AG) var en tidligere sykkel-, motorsykkel- og bilprodusent med base i Neckarsulm. Bilproduksjonen startet i 1906, og i 1957 kom den første egenutviklede NSU på 30 år, NSU Prinz. Prinz-historien ser du i Ådalsbruk Motormuseum.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00