– Her var alt i orden. Alle brukte belte, sier Edgar Kristiansen, som er overingeniør i utekontrollen i Hedmark.

Han har nettopp vært med på å kontrollere beltebruken i en buss på Husum i Løten. Resultatet var oppløftende denne gangen. Både sjåføren og alle ni passasjerer brukte belte. Sånn er det ikke i alle bussene de kontrollerer.

Denne uken foregår det en nasjonal kampanje for å kontrollere beltebruken i busser. Kristiansen forteller at de har holdt på siden mandag. Av i overkant av 340 passasjerer som har blitt kontrollert, har åtte fått gebyr for manglende beltebruk. Det lyder på 1.500 kroner for alle passasjerer over 15 år.

Utfordrende

– Det har vært ganske bra resultat nå. Det er en gradvis bedring i beltebruk på buss, men målsettingen er at alle skal bruke belte. Bussen har vært en friplass for mange, sier Kristiansen.

Han forteller at kontrollene nok ikke gir et helt riktig bilde av beltebruken. Kontrollene er skiltet, og noen rekker å få på seg beltet før kontrollørene er ombord.

– Men de som får gebyr tar det med fatning. Vi får også mange positive tilbakemeldinger fra passasjerer som synes det er bra at vi tar tak i dette, sier han.

I bussen som ble kontrollert mens HA var til stede onsdag vanket det også skryt fra passasjerene.

– Det er bra at de kontrollerer dette i buss, synes jeg. For min del tenker jeg at det er like viktig med belte i buss som i bil, sier Unni Furuli, som hadde alt i orden under kontrollen onsdag.

Sjåførene har ansvar

Kristiansen sier at de ikke har noe mål om å gi ut flest mulig gebyrer til de som ikke bruker belte. Trafikksikkerheten er det viktigste.

– Det er viktig å beskytte både den enkelte passasjer og andre ombord som kan få en løstsittende passasjer slengt over seg ved en ulykke, sier han.

For barn under 15 år er det bussjåføren som har ansvar for at barna er sikret. Er ikke det gjort, kan sjåførene bli anmeldt.

– Men om det er bevist at sjåførene har gjennomført sin informasjonsplikt, er det vanskelig for oss. Sjåførene og selskapene bør også ha fokus på å motivere alle passasjerer til å bruke belte. Er alt i orden går en kontroll raskt, men det tar fort lengre tid om man må ilegge gebyrer, sier Edgar Kristiansen.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.