Morten Berntsen i Hamar og Hedmarken turistforening forteller at årets samling av turmål består av noen nykommere og en god del kjente ruter.

– Det er 18. sesongen nå, og en del av postene har vært turmål tidligere også. Det er jo litt begrenset hvor mange topper vi har i Løten, og det blir ikke flere i løpet av året heller! sier Berntsen.

Turene er av varierende lengde. Mens årets lengste runde, som går i Mosjømarka, er på 7,6 km, er den korteste turen, til Hanakneberget, bare 1,4 km lang. Mosjømarka-runden er faktisk så lang at Turistforeningen har lurt inn to poster på én runde.

– Vi prøver å lage varierte turer, sier Berntsen.

FRA KOMPASS TIL MERKING

– Er det noen spesiell tur du vil anbefale folk å gå i sommer?

– Jeg anbefaler alle å gå alle turene. Men turene til Gjetholen og Klekkefjellet må kanskje trekkes fram, og Mosjømarka. Der er det fint, sier Berntsen.

Han forteller at toppturprosjektet har endret karakter i løpet av årene. I begynnelsen var noe av målet å få folk til å lære seg å bruke kart og kompass. Nå er alle veger tydelig beskrevet i Turistforeningens hefte, og alle stier enda tydeligere merket, slik at det nærmest skal være umulig å gå seg bort.

HER kan du lese om årets toppturer i Ringsaker.

HER kan du lese om det som i Hamar kalles den store stolpejakten.

4.000 ut, 350 tilbake

Hvert år trykker Turistforeningen opp nærmere 4.000 «10 topposter i Løten»-hefter, som deles ut gratis. I disse kan folk sette et stempel når de når de enkelte turmålene. Årlig pleier det å komme inn 300-350 svarkort. Om den noe labre innsendingen av kort skyldes at folk ikke synes det er så nøye å være med i premietrekningen, eller om det skyldes at mange starter sesongen med gode intensjoner, men at motivasjonen dabber av, er det umulig å vite.

Nytt av året er det at turene også kan registreres digitalt på ut.no. Når du er framme ved en post, kan du knipse et bilde med mobilen og slik kvittere for at du har vært der.

Turpostene henger ute til 1. oktober.

HER ER TURISTFORENINGENS TURFORSLAG I LØTEN:

KORPEREIRET

Korpereoeret er et kilometerlangt gjel i elva Øksna, utformet mot slutten av siste istid. Det er to større fosser i Korpereiret.Ta av riksveg 3/25 ved Ebru og følg Østre fjellveg. Følg denne en drøy mil, og ta så av vegen til høyre som er skiltet Korperud. Følg vegen til enden og parker. Herfra kan du gå over brua og følge blåmerket sti sørøstover på nordsiden av elva. Etter rundt en kilometer kommer du til posten, som er plassert ved et stiskille. For å komme tilbake til bilen, kan du enten følge samme sti tilbake, eller ved trygg vannføring krysse elva ved anbefalt krysningspunkt og følge blåmerket sti tilbake til Korperud. Turen er 2,5 km lang.

MÅLIARUNDE 1

Turen starter på parkeringsplassen ved Målia turisthytte. Målia er nemlig utgangspunkt for tre nymerkede rundturer. Runde 1 går opp til Måliatoppen, hvor posten henger. Her kan du nyte utsikten. Deretter skiller runde 1 lag med de to andre og går østover, før den dreier nordover til du kommer inn på Rondanestien, som du følger tilbake til Målia igjen. Turen er 1,9 km lang.

TROSTHOLSHAGAN

Turen til Trosholshagan har utgangspunkt på Klevfos, øvre parkeringsplass. Herfra følger du blåmerking langs vegen som går forbi arbeiderboligen, og videre nordover under høyspentlinja. Posten henger i sørøstre ende av jordet på Trosthol. Samme sti følges tilbake til Klevfos. Ønsker du en lengre tur, er det fullt mulig å følge stien videre til Løten sentrum.Trostholshagan er også årets opptur, den nasjonale turdagen for 8.-klassingene. Turen er 4,1 km lang.

HANAKNEBERGET

Følg Rokosjøvegen/Østre skogbygdveg (fv. 166) forbi campingen og fram til slutten av fylkesvegen. Parker på snuplassen. Herfra følger du stien, merket med røde og hvite merkebånd, nordvestover på nordsiden av husene. Den fører til Hanakneberget, der posten henger. Følg samme sti tilbake igjen. Turen er 1,4 km lang.

GJETHOLEN

Turen går fra vegenden på Gjetholen seter. Hit kommer du ved å kjøre Østre fjellveg, som tar av riksveg 3/25 ved Ebru, og følge skilting mot Støregarden/Gitvolsvegen. Fra vegenden på Gjetholen seter kan du følge merket sti, som går på utsiden av setervollen og opp til toppen. Vegen opp hit byr på trolsk skogsstemning. Posten er plassert ved utkikkstårnet på toppen av Gjetholen, Løtens høyeste punkt, 852 meter over havet. Hjem igjen kan du gå enten samme sti som du kom, eller du kan følge stien over toppen og følge kommunegrensa mellom Løten og Åmot et stykke, før stien dreier mot vest og Snippkoia. Turen er 4,8 km lang.

RUSTADRUNDEN

Denne sentrumsnære turen starter ved Løtenhallen. Herfra følger du gang- og sykkelvegen mot Bergumfeltet. Turen slynger seg gjennom gater, gjennom en liten skogtapp og over en åker og et gårdstun. Jernbanen krysses undervegs. Posten er plassert ut ved informasjonstavla om den gamle oppgangssaga tilhørende Skøien. Turistforeningen byr på en grundig turbeskrivelse i sitt «10 topposter i Løten»-hefte og på ut.no. Rundturen er på 5,5 km.

MOSJØMARKA

Mosjøen ligger øst for Løten sentrum. Hit kommer du ved å følge Østvangvegen og videre Mosjøvegen inn i skogen. I nordenden av innsjøen er det parkeringsplass. Herfra følger du traktorvegen sørover mot Mosjøkoia. Runden går delvis langs sti, delvis på veg, og slynger seg rundt Mosjøen. Årets «10 topposter i Løten» legger opp til en 7,6 km lang runde i Mosjømarka, og langs denne finner du to av årets poster. Derfor er det egentlig bare ni turmål i år. Den detaljerte rutebeskrivelsen, med kart, står i Turistforeningens hefte og på ut.no. Turen er 7,6 km lang.

GAPAHUK I NORDBYGDA

Ta mot Budor i Brenneriroa og følg vegen til Ringneskrysset. Sving til venstre der det er skiltet Østås og parker på en liten, merket parkeringsplass. Herfra går du vegen tilbake mot Ringneskrysset. Rett bak det første huset på høyre hånd går en blåmerket sti sørover. Etter 500 meter finner du en gapahuk helt inntil stien, og her skjuler posten seg. Følg så samme veg tilbake. Turen er 2,2 km lang.

KLEKKEFJELLET

Turen starter på Budor Gjestegård. Herfra går man gjennom koiedalen og følger merket sti. Etter hvert kommer man inn på Rondanestien, som man kan følge til toppen av Klekkefjellet, 675 meter over havet, der posten henger. Klekkefjellet ble naturreservat i 1993, med mål om å bevare et lite menneskepåvirket barskogområde. Rett på vestsiden av toppen kan man nyte utsikten over Hedmarken. Man kan også nå posten ved å følge blåmerket sti fra Storholtet eller Savalsætra. Turen er 4,4 km lang.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.

Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.