For et par år siden kjøpte de to kompisene Kenneth Waleniussen fra Løten og Marcus Olsen fra Trysil en Nissan Micra, -97-modell, av en pensjonist i Lillehammer. Bilen hadde knapt vært utenfor kommunegrensa, så da de to reiseglade kompisene fortalte selgeren at de skulle kjøre den bitte lille bilen til Mongolia, gjorde selgeren store øyne.

– Noen ganger går det opp for oss hva vi skal ut på, og da virker det kanskje ikke så smart, flirer Waleniussen.

reiser på kryss og tvers

Store øyne vil nok også de som får se de eventyrlystne karenes knalloransje doning på ferd gjennom Europa og Asia gjøre. Lastet med et elggevir, dekorert med reklame fra alskens firmaer og pyntet med det norske flagget skal Micraen og dens mannskap kjøre fra London til Mongolia som del av veldedighetsarrangementet Mongol Rally. Turen går via Frankrike, Tyskland, Tsjekkia, Slovakia, Østerrike, Slovenia, Kroatia, Bosnia, Montenegro, Albania, Makedonia, Bulgaria, Tyrkia, Georgia, Armenia, Aserbajdsjan, Iran, Turkmenistan, Usbekistan, Tadsjikistan, Kirgisistan, Kasakhstan og Russland – en reise på rundt 1.800 mil.

– Jeg har alltid vært glad i å reise, og dette hørtes ut som den ultimate klovneturen, sier Waleniussen, tilsynelatende noe usikker på hva han og kompisen er i ferd med å begi se ut på.

skal fullføre uansett

Begge de to karene er kokker av yrke, men Waleniussen er hobbymekaniker ved siden av. Olsen er stødig på kart og navigasjon. De skal slett ikke kjøre raskeste veg fra London til Mongolia, det er duket for mange snirklete omveger.

Sju uker har de satt av til prosjektet. Micraen trenger såpass. Motoren er på en liter, og presser man speedometeret opp i noe særlig over 60, begynner bilen å harke.

Den drøyt lange utflukten startet med en kjøretur til London, der startskuddet går 16. juli.

– Alt etter London er bonus for oss ... sier hobbymekaniker Waleniussen.

Olsen har tro på at de kan klare å fullføre løpet:

– Om vi så skal dytte bilen i mål! Den er heldigvis ikke særlig tung. Det er realistisk å komme fram, og at vi får bilen hjem igjen. Så holder den fram til EU-kontrollen. Det er veldig få Micraer som må bryte, sier Olsen.

BLE BEDT OM Å VASKE BILEN

De to kompisene skal samle inn penger til Kreftforeningen og Cool Earth, som jobber med å beskytte Regnskogen. De har fått inn noen titusener, og mot en liten donasjon er det fortsatt mulig å få skrive navnet sitt på bilen. Utflukten har fått sin egen Facebook-side, Micra til Mongolia heter den. Der fremmer de galskapen etter beste evne.

Selv om begge eventyrerne er kokker, blir det ikke helt Michelin-standard på maten undervegs. Her blir det hermetikk og real turmat, for bagasjeplassen er svært begrenset i Micraen. Med to telt, to stoler, to liggeunderlag og et reservehjul er i grunnen plassen fylt opp. Klesskift skal de sørge for undervegs. De har isteden valgt å ha med et eget telt til dusj og do.

– Ja, det blir spa-avdelingen vår. Litt luksus må vi jo ha ... sier Olsen.

Dessuten har det seg sånn at de ikke er så velkommen inn i alle landene de må igjennom om de ikke ser presentable nok ut. Det er i det hele tatt knyttet litt spenning til enkelte grensepasseringer.

– Vi fikk en mail fra den turkmenistanske ambassaden om at vi måtte kle oss fint og vaske bilen før vi kom, fordi de asiatiske lekene skulle arrangeres der, forteller Olsen.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.