Til en prislapp på 61,2 millioner kroner kan planene om ny søndre jernbaneundergang i Løten endelig bli virkelighet.

– Dette har vært en skummel flaskehals lenge. Det å få denne undergangen utbedret ved å øke trafikksikkerheten og framkommeligheten blir veldig bra, sier fylkesråd for samferdsel Anne Karin Torp Adolfsen.

Dagens undergang på fylkesveg 166 er så trang at store kjøretøy ikke kan passere. Skissene for den nye undergangen viser en trafikksikker løsning med bedre framkommelighet både for bilister og fotgjengere. Etter planen blir det byggestart til høsten. Undergangen skal stå ferdig i 2018.

– I utgangspunktet var det ikke penger til ny undergang i Løten. Men da Hamar sa nei til forlengelse av Ringgata, rykket Løten opp, sier Adolfsen.

I ettermiddag, tirsdag, er folk fra Statens vegvesen, som gjennomfører prosjektet, og kommunen tilgjengelige på Tingberg. Dit kan folk komme og få informasjon om prosjektet.

BYGGER DOBBELTSPOR

Den nye jernbaneundergangen tilrettelegges for framtidig dobbeltspor, en ekstrakostnad på rundt tre millioner, som finansieres av Bane NOR.

Ordfører Bente Elin Lilleøkseth øyner håp om strøm på Rørosbanen.

– At det skal legges til rette for to spor, gjør meg veldig optimistisk. Jeg har store forventninger om at det vil komme noe i NTP, sier Lilleøkseth.

Hun har hele formannskapet i ryggen når hun sier at elektrifisering av Rørosbanen er et stort ønske. Lilleøkseth lister opp positive effekter som å frigi kapasitet innen persontransport på Dovrebanen, redusere CO₂-utslipp og få mer godstransport over på jernbane. I tillegg vil det gjøre det mulig å etablere togparkering ved Rosetporten, noe Lilleøkseth tidligere har ytret ønske om.

– Jeg har store forventninger til NTP og at våre folk på Stortinget jobber kraftig for dette. De som sitter i posisjon, må trøkke kraftig på nå, sier Lilleøkseth.

– RAMMENE I NTP AVGJØR

Stortingsrepresentant Tor André Johnsen i transportkomiteen vil ikke forskuttere noe, men han sier at han er opptatt av strøm på Rørosbanen.

– Det er noe jeg jobber for. Jeg kan ikke forskuttere noe før NTP ventas i juni, men Frp ønsker å få til godspakka med elektrisk tog mellom Hamar og Kongsvinger.

Han sier han vet det er stort trøkk på saken, og at elektrifisering er veldig viktig for tømmernæringa.

– Fra et Frp-ståsted er det viktig å bruke penger på infrastruktur. Det er å investere i framtida. Men det er rammene i NTP som avgjør, sier Johnsen, som legger til at han tror en elektrifisering av jernbanen mellom Hamar og Løten skulle være mulig.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.