I dypet under Løten Manufaktur & Sko høres den susende lyden av en sprayboks mellom de harde betongveggene. I bunnen av nedkjørselen til garasjen står kunstner Martin Whatson og dekorerer en vegg som inntil nylig kun besto av grå og kjedelig betong.

Etter åtte timers arbeid er veggen så godt som ferdig dekorert med kunstnerisk graffiti – eller «street art» som det gjerne kalles på fagspråket. Men hvorfor …?

Det hele er en del av en større reklamefilm som produseres for Visit Norway og Visit Oslo Region. I reklamefilmen beregnet på det internasjonale turistmarkedet skal Oslo, Fredrikstad, Horten, Vinstra, Gjøvik, Asker og Løten framheves som steder det er verdt å svinge innom.

Essensen av Løten

– Vi har filmet rundt omkring i Løten for å prøve å finne essensen av stedet, sier Dag Solhaug Laska fra Oslo-firmaet Bleed.

– Ja, hva har dere funnet?

– De fleste vi har møtt, forteller om et rolig sted med hyggelige folk. Mange trekker fram Løten som en rolig base med sentral beliggenhet med kort avstand til både Hamar, Elverum, Oslo og Gardermoen, sier Laska.

Ved hvert av de sju utvalgte stedene produseres det en tre minutter lang reklamevideo som skal publiseres på nett og i sosiale medier i løpet av desember. I tillegg lages det en samlevideo med høydepunkter fra alle stedene. Målet er å vekke interesse hos potensielle besøkende i utlandet.

En rød tråd i alle filmene er et lokalt kunstverk utført av den norske gatekunstneren Martin Whatson. 34-åringen fra Bærum – med eget studio i Oslo – tar seg tid til en prat med HA:

– Jeg maler sju vegger på sju steder på Østlandet. Her i Løten skal veggen være løst inspirert av Edvard Munch, sier han – og peker på det fargerike motivet.

Et omvendt kunstgalleri

Kunstverket består av graffiti over nesten hele veggen. I midten er det malt en typisk bilderamme slik man gjerne brukte på 1800-tallet. En mann og en kvinne står og beundrer bilderammen, som for øvrig er helt tom. På dette visuelle «kunstgalleriet» er dekorasjonen plassert rundt selve det nakne motivet i sentrum.

– Jeg har fått ganske frie tøyler, men med et ønske om en Munch-relasjon siden vi er i Løten.

– Hva betyr Munch for deg som kunstner?

– Jeg kjenner Munch gjennom utstillinger i oppveksten. Sammen med Ibsen er han den største referansen vi har til internasjonal kultur i Norge, sier han.

– Hvorfor har du valgt en vegg som ligger såpass skjult og avsidesliggende i Løten sentrum?

– Jeg hadde flere vegger å velge mellom, men jeg likte dette formatet best. Kanskje ser man det i sidesynet når man går forbi oppe på vegen, også må man stoppe og gå tilbake. Man kan ikke få alt servert rett opp i ansiktet.

– Hva ønsker du at folk tenker når de ser verket?

– Hvis et par personer kan få en litt bedre dag av å se på det, så er det verdt det. Det er jo hyggelig hvis noen liker det, selv om sikkert ikke alle gjør det. Folk skal selv få gjøre seg opp en mening, avslutter Whatson med et smil.

Det ferdige resultatet blir altså mulig å se i reklamefilmen som skal publiseres før jul.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00