Et vogntog smyger seg over den smale brua i Næroset. Bak rattet sitter sjåfør Werner Knutsen. Bak på lastebilen ligger digre tømmerstokker, men bilen er langt fra full. Utfordringen er at brua i Næroset ikke tåler mer enn 56 tonn. Dermed må bilene kjøre med mindre last for å ikke havne i elva.

Les også: Dobbeltspor til Lillehammer i 2034

– For hver tur har vi sju-åtte kubikk ledig plass. Vi taper både tid og penger på å ikke kunne fylle opp bilene, sier Knutsen.

Næroset bru er ikke den eneste som er i dårlig stand. Mjøsen Skog har tidligere sendt fylkeskommunen en liste over 15 bruer i Hedmark som har akutt behov for oppgraderinger. Øverst på listen finner vi nettopp Næroset bru.

300 mill. til flaskehalser

Nå kan det se ut til at skognæringen får ønskene sine oppfylt. Da regjeringens forslag til Nasjonal transportplan (NTP) ble lagt fram onsdag, hadde Frps Tor Andre Johnsen invitert til pressekonferanse på Næroset. Her kunne han avsløre at regjeringen vil bevilge 300 millioner kroner til oppgradering av bruer. Prosjektet er kalt «flaskehalsprogram for skognæringen», og skal sikre rask, trygg og effektiv transport av tømmer.

Målet er at de nye bruene skal tåle lastebiler på 60 tonn, slik at vogntogene kan fylles opp og utnytte kapasiteten maksimalt.

– I NTP setter vi av penger til oppgradering av bruer, slik som her i Næroset. Fylkesveg 216 er elendig, så nå forventer jeg at fylkeskommunen følger opp og utbedrer strekningen, sier Johnsen.

Gaute Nøkleholm fra Norskog er svært fornøyd med satsingen på veger og bruer som brukes av tømmernæringen.

– Dette angår hele kjeden. Inntil 80 prosent av våre kostnader er knyttet til levering av råvarer. Mer effektiv transport kan spare oss for mye penger. I dag sperrer dårlige bruer lange transportetapper, noe som gjør at vi må kjøre lange omveger, sier han.

Nøkleholm anslår at effektiviteten kan øke med mellom 10 og 30 prosent på de strekningene hvor bruene oppgraderes.

Berit Sannes i Mjøsen Skog er enig.

– Bedre bruer vil gi tyngre og færre vogntog på vegene. Dette vil igjen øke vår konkurransekraft.

Enormt etterslep

Guttorm Tysnes i Norsk Lastebileier-Forbund mener etterslepet på fylkesvegene er enormt. Han håper regjeringens forslag til ny NTP kan bidra til bedring.

– Fylkesvegene er et pengesluk av dimensjoner. Vi trenger en klar stigning i bevilgningene for å ta igjen slitasjen, sier han.

Venstres Mirjam Engelsjord er fornøyd med satsingen på veg.

– Fylkesveg 216 og Næroset bru er veldig viktig for skogsdrift, næringsliv og reiseliv. Venstre er ikke imot satsing på veg, smiler hun.

Høyres Odd-Hermann Roel Børke er minst like tilfreds.

– Det mest gledelige er at vi lytter til tømmernæringen og svarer på deres ønsker. Det er godt å se at regjeringen vil prioritere etappene som trenger det mest, sier han.

Berit Sannes i Mjøsen Skog vil likevel ikke slippe den store jubelen løs riktig ennå. Hun minner om at NTP er et forslag, og at pengene ikke er bevilget før NTP er vedtatt av Stortinget.

– Vi venter på at pengene faktisk kommer, avslutter hun.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.