Løten kommune har fått en ny medarbeider: en «chatbot» som skal hjelpe folk å finne fram på kommunens nettside.

Mandag lanserte Løten kommune et nytt verktøy på sine hjemmesider. Gjennom chat med en robot, en såkalt «chatbot», kan folk nå få hjelp til å navigere i den kommunale informasjonsjungelen.

– Dette har blitt mer og mer vanlig på nettsider, særlig i det private, men nå har også kommuner begynt å ta dette i bruk, sier kommunikasjonsrådgiver og webredaktør Sigrid Friis Ruud i Løten kommune.

Hun sier at de i kommunen håper mange vil henvende seg med spørsmål til «den nye medarbeideren», som kan påtreffes i form av en snakkeboble nede i høyre hjørne på kommunens nettside.

Roboten er utviklet spesielt for norske kommuner, og det ligger inne utallige spørsmål og svar. I tillegg har Løten kommune tilpasset den med lokalt innhold. Ruud påpeker at «chatbot» er under opplæring.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00