Rådmann Bjørn Gudbjørgsrud foreslår å innføre betaling for lading til elbiler fra 1. januar. Saken skal behandles i formannskapet kommende onsdag. I dag lader elbileiere bilene sine gratis på kommunale ladepunkter, noe som koster kommunen 800.000 kroner i året.

Hovedbegrunnelsen for å begynne å ta betalt for strømmen, er at mange elbiler oppholder kommunale parkeringsplasser over lang tid og legger beslag på ladepunktet som andre elbiler kunne ha benyttet. Forslaget lyder på å innkreve minimum 2 kroner per kilowatt-time.

Støtter betaling

Erling Behrens har stilt spørsmål om elbiler og betaling for strøm i kommunestyret tidligere, og han støtter helhjertet at elbileiere må betale for å lade. Rådmannen vil opprettholde betalingsfritaket for selve parkeringen for elbilene.

– Det er veldig bra at det foreslås å innføre betaling for strømmen. Det er ikke riktig at skattebetalerne skal betale for lading. Det er 728 elbiler i Hamar, Stange, Løten og Ringsaker i dag. Det er mange som pendler til Hamar, og innbyggerne i Hamar har subsidiert elbileiere i andre kommuner. Å ta betalt for ladestrøm er fornuftig, sier Behrens.

Konkurransevridende

Frp vil gå lenger enn rådmannen, og også ta betalt for selve parkeringen for elbiler på lik linje med fossildrevne biler.

– Vi ønsker heller å ha gratis korttidsparkering i byen for alle biler for å bedre betingelsene for de handelsdrivende. Det blir ikke noe insentiv for elbileiere å ta beina fatt eller sykkel til byen når de står gratis parkert, mener Behrens.

I dag tar private aktører betalt for ladestrøm til elbiler, og at kommunen gir bort strømmen, påpeker Frp-politikeren blir konkurransevridende.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00