Saken dreier seg om Vien bru i Vien-krysset på E6 gjennom Hamar.

I reguleringsplanen som for lengst er godkjent, var det forutsatt at brua skulle rives og erstattes av en ny i forbindelse med utvidelsen av E6 til firefelts.

Det var NRK Hedmark og Oppland som brakte nyheten mandag kveld.

– Utidig

Vien bru er over femti år, men den nye statlige vegbyggeselskapet Nye veier mener brua fint kan stå i femti år til.

Nå har Nye veier skrevet brev til Vegdirektoratet, og fått til svar at de må søke kommunen som planmyndighet på vanlig måte og få endringer i reguleringsplanen.

Adolfsen mener det er utidig av Nye veier å forsøke å omstøte allerede vedtatte løsninger.

Ni milliarder

– Reguleringsplanen er vedtatt. Prosjektet er verdt ni milliarder kroner. Da inkluderer det lys og konstruksjoner. At de nå kommer og vil endre pakka, er utidig, mener Adolfsen.

Vien bru eies av Hedmark fylkeskommune.

Dersom den gamle brua får bli stående, lurer Adolfsen på hvem som må ta regningen når behovet for vedlikehold melder seg, og om Nye veier i realiteten vil kutte kostnader og velte dem over på andre aktører.

Ordfører Einar Busterud mener ifølge NRK også at Nye veier forsøker å dytte regninga over på andre.

– Nye veier blir målt på om de greier å bygge veier billigere, og det er tre måter å gjøre det på; mer effektivt, å få andre til å betale mer av regninga, eller å gå ned på standarden. Det er vel en blanding de prøver seg på, sier Busterud til NRK.

Prosjektdirektør Øyvind Moshagen i Nye veier på sin side sier til NRK at de ikke har noen intensjon om å overlate regninga til noen andre. Nye veier mener de ikke har byggeplikt på tiltakene i en reguleringsplan, og varsler at de vil forfølge saken og regelverket nærmere overfor Vegdirektoratet.

Les også
Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00