Hamar skal være en godt tilrettelagt by for både myke trafikanter og kollektivpassasjerer. Det mener Hamar SV, som torsdag fikk besøk av stortingsrepresentant Karin Andersen.

Sammen vil de jobbe for å få på plass en bymiljøavtale.

– Vi ønsker å begrense bilbruken ved å legge til rette for syklister, gående og kollektivtrafikk. SV foreslår at Stortinget bevilger penger til en bymiljøavtale, slik at man kan forbedre dagens tilbud, sier Andersen.

Ordfører Einar Busterud (BBL) opplyser at sammenlignbare byer som Skien og Porsgrunn tidligere har fått tildelt rundt 1,5 milliarder kroner til slike grønne prosjekter.

– Hamar får kjenne pisken når E6 skal bygges ut. Da ventes det mer trafikk i bygatene. Det hadde vært en god gulrot å samtidig kunne forbedre forholdene for myke trafikanter og kollektivreisende, sier han.

Andersen er optimist:

– Hamar har allerede vist stor vilje til å satse på kollektivtrafikk og sykkel. Nå må vi få Stortinget til å sette av midler. Her trengs det vilje til å bidra med penger, og ikke bare prate. For oss blir dette en viktig sak fram mot valget. Hamar-området har så mange muligheter, men ennå finnes mange punkter hvor det ikke føles trygt å sykle. Da blir sånne gamle kjerringer som meg redde, smiler stortingspolitikeren.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.