Hamar flyplass ble bygget i 1950, og har i to perioder blitt brukt til ordinær ruteflyging.

I dag brukes flyplassen av småfly og til fallskjermhopping, men også i beredskapssammenheng (forsvar, brann og legehelikopter).

Allerede i 1995 ble flyplassen foreslått som byggeområde for boliger, noe som også bekreftes i utkastet til ny kommuneplan.

Tok over drifta

Men i luftssportsmiljøet er det et stort engasjement for å bevare flyplassen.

Det nystartede selskapet Innlandet Luftsportssenter tok over drifta av flyplassen fra Hamar kommune 1. juni i år. Selskapet eies halvt om halvt av Hedmark flyklubb og HAGL (fallskjermklubben).

Nå har de startet en underskriftskampanje og arrangerer et seminar for å bevare Hamar flyplass onsdag kveld.

Rask utvikling

Leder Geir Magne Andersen i Innlandet Luftssportssenter og nestleder Pål S. Vindfallet i Hedmark flyklubb ønsker å formidle at utviklingen skjer rivende fort innen luftfart, og at batteridrevne fly snart er en realitet. En operativ flyplass kan tiltrekke seg luftfartsrelaterte bedrifter som verksteder, flyskoler med mer.

Men problemet for Hamar flyplass, er trusselen om nedbygging og at dermed ingen tør å satse.

Bevare i 30 år

Leder Erling Behrens i Hamar Frp har også engasjert seg i saken, og vil jobbe for at flyplassen bevares i minst 30 år.

– Er det ikke viktig for Hamar by å ha byggeområder for nye innbyggere, Behrens?

– Jo, selvsagt, men for eksempel Asplan Viaks analyse om fortetting mener flyplassen kan stå som en reserve i mange år ennå. Luftfarten er i endring. Det kommer el-fly og droneflyging, og å ha en kortbaneflyplass er en stor verdi for nærings- og byutvikling, mener Behrens.

Søke spillemidler

Andersen og Vindfallet mener at det allerede om få år kan bli interessant å fly kommersielt på kort- og mellomdistanse med el-fly.

Med et 30-årsperspektiv kan flyplassen få et tiltrengt nytt asfaltdekke fordi de kan søke om spillemidler. I dag er dekket slitt, og det er enkelte flytyper som ikke vil lande på Hamar flyplass. Dekket er imidlertid ikke i en så dårlig forfatning at flyplassen ikke har konsesjon til å drive.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.