Regjeringen og støttepartiene er enige om å bruke 6,5 milliarder i ny Nasjonal transportplan på en godspakke i Innlandet.

Den innebærer elektrifisering på jernbanen mellom Hamar og Kongsvinger, nye terminaler på Rudshøgda og i Kongsvinger samt nye tilsvinger i Hamar, Elverum og Kongsvinger.

Mye å spare

Nå har Norges Skogeierforbund sammen med store skogbedrifter, LO og NHO og skognæring i Nordland gått sammen og fått laget en analyse som viser at samfunnsnytten av en slik satsing, er stor.

Rapporten fra firmaet Flowchange ble lagt fram for Jernbaneforum Røros- og Solørbanen mandag.

Til stede var også stortingsrepresentant Tor Andre Johnsen (Frp). Rapporten viser at det er et årlig innsparingspotensial på drøyt 400 millioner kroner av godspakken.

Et stort løft

Redusert kjøretid, sparte omlastingskostnader og elektrisk drift i stedet for diesel er alle synliggjort i regnestykket.

– Godspakke betyr et fantastisk løft for skognæringen og er viktig for næringslivet generelt. Også Nord-Norge vil dra nytte av det, sier Johnsen.

Tanken er å etablere en «godskanal» på jernbanen helt fra Bodø i nord, via Trondheim, Hamar og Kongsvinger og videre til Sverige og kontinentet.

Bra for klima

Johnsen påpeker at satsingen vil bidra stort til å redusere klimagassutslipp, og bedret trafikksikkerhet ved at tungtransporten på vegene vil gå ned.

Administrerende direktør Erik Lahnstein i skogeierforbundet mener nå det er viktig at det settes av midler for å starte planleggingen allerede i 2018.

Transportkostnadene for skognæringen vil gå betydelig ned, noe som vil føre til avvirkning av skog som i dag ikke er lønnsomt å avvirke.

I rapporten regnes det med en ferdigstilling av hele godspakka i 2026. Et premiss er at antall godstog Hamar–Kongsvinger øker fra 20 godstog i uka i 2016 til 62 godstog i 2050 som følge av investeringene i banenett og terminaler. En satsing for å få mer gods over til bane, kommer ikke bare skognæringen til nytte, men også transport av annet type gods.

Les også
Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.