HA skrev 1. oktober om boligsameiet Atriumshaven, som ble oppført i 2012.

Boligsameiet ligger i nærheten av overgangsområdet mellom kulvert og tunnel i det såkalte kulvertalternativet, og Jernbaneverket kunne ikke garantere at det nye, moderne boligkomplekset ikke måtte rives.

Ikke byggegrop

For beboerne i sameiet er usikkerheten krevende.

HA har bedt Jernbaneverket presisere om det blir en lang byggegrop mellom Bryggeriundergangen og Maxi i kulvertalternativet, noe man kan få inntrykk av gjennom å lese Jernbaneverkets egen fagrapport om nærmiljø og friluftsliv.

Kommunikasjonsrådgiver Simen Slette Sunde i Jernbaneverket oppklarer:

– Kulvertalternativet vil ikke få en lang byggegrop med kulvert som strekker seg mot Maxi. Her er nok alternativene byttet om i nevnte rapport. Kulvertalternativet forsvinner i fjell 200 til 300 meter vest for Bryggeriundergangen, opplyser han.

Lite sannsynlig

Atriumshaven blir trolig ikke berørt.

– Vi har ikke noen detaljert plassering av dobbeltsporet på dagens plannivå, men vi mener det er lite sannsynlig at Atriumshaven blir berørt, sier Slette Sunde.

Ved brualternativet derimot, blir det en åpen byggegrop i anleggsperioden. I dette alternativet forsvinner banen under bakken på omtrent samme sted som i kulvertalternativet, men i en såkalt løsmassekulvert som strekker seg mot Maxi. Fjelltunnelen starter ved Maxi.

Øker kostnader

Magnar Børresen, Gunnar Holm, Bjarne Øygarden og Olav Skipnes har jobbet mye for å gjøre kulvertalternativet best mulig, og de mener det er mulig å justere kurvatur og høyde på traseen slik at det ikke går bolighus eller næringseiendommer i det hele tatt. Også de verneverdige bygningene på Høyensalodden kan spares, mener de fire.

Kulvert-forsvarerne har foreslått å legge sporene i kulvertløsningen dypere og justert traseen nærmere Nordvikvegen ved Bryggeriundergangen.

Jernbaneverket sier de har lite å gå på i forhold til å senke kulverten enda mer.

– Vi har lite å gå på uten at kostnadene skyter i været. En brattere trase enn vist er nemlig ikke aktuell på grunn av stigningskravene til godstog, sier Slette Sunde.

Kulvert i vann

Kulvert-forsvarerne har jobbet med ulike varianter for å forbedre kulverten i det vestlige alternativet. Den de nå holder på, går i samme trasé som Jernbaneverkets (inn på Koigen ved flomsteinen), men kulvert-forsvarernes foretrukne variant går i vann og beholder vannspeilet i småbåthavna ved Skibladnerbrygga.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.