Regjeringspartiene Høyre og Frp har forhandlet med støttepartiene Venstre og KrF i sju uker om ny Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2018-2029.

Det skal nærme seg en enighet, og tirsdag ble det kjent at ny flyplass i Bodø blir prioritert, og en rekke samferdselsprosjekter i statsminister Erna Solbergs hjemfylke, Hordaland.

HER kan du lese hva HA mener om saken på lederplass i onsdagens papirutgave.

Ny Oslo-tunnel

Aftenposten skrev mandag kveld at regjeringen vil støtte en ny jernbanetunnel i Oslo. Dette kan påvirke de ytre Intercity-strekningene, i vår region dobbeltspor mellom Hamar og Lillehammer, som i tidligere NTP var ønsket i 2030.

Når HA ringer stortingsrepresentant Tor André Johnsen (FrP), som er medlem i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, og spør om det er hold i spekulasjonene, svarer han at han nå har fullt fokus på å få realisert dobbeltspor til Hamar i 2024.

HER kan du lese HAs artikkel om nøyaktig det samme for nøyaktig ett år siden.

Hamar 2024

– Ytre Intercity må komme også, men det er viktig å ha fokus på Hamar i 2024 i første fase. Framdriften til Lillehammer kan jeg ikke si noe om, sier Johnsen.

Han sier også at Hamar-regionen har fått og får et stort løft på samferdsel gjennom firefelts E6 gjennom hele Hedmark, firefelts riksveg 3 fra Elverum til Løten og Intercity til Hamar.

– Dobbeltspoor til Hamar i 2024 er det primære, og det som kommer først, sier Johnsen.

– Er det vanskelighetene rundt trasévalg gjennom Hamar som er problemet?

– Jeg tror ikke det, svarer Johnsen.

Mange trodde ikke sine egne øyne da de leste DENNE saken i HA i 2016.

Pågår hard kamp

Stortingsrepresentant Gunnar A. Gundersen (H) vil ikke kommentere noe rundt lekkasjene fra NTP-forhandlingene nå.

Ordfører Einar Busterud (BBL) har tidligere vært ute og sagt at han ikke tror ytre InterCity er med i ny NTP.

– Men vi gir ikke opp. Vi jobber for dobbeltspor til Brumunddal i 2026, og jeg er ikke svekket i trua på det, sier Busterud, som bekrefter at han har mindre tro på Lillehammer i 2030.

Varaordfører Knut Fangberget (H) sier forhandlingene nærmer seg slutten.

– Hva utfallet blir for dobbeltspor, vil jeg ikke spekulere i. Vi er opptatt av to ting; snarlig traséavklaring gjennom Hamar og dobbeltspor til Brumunddal i 2026, sier Fangberget.

Torsdag blir det møte og befaring i Hamar knyttet til framtidig jernbanetrasé.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.