Tirsdag og onsdag arrangerer Stortingets transport- og kommunikasjonskomité åpen høring om ny Nasjonal transportplan.

Ordfører Einar Busterud (BBL) søkte om plass for å snakke for komiteen innen fristens utløp, men fikk nei.

– De slipper ikke til enkeltkommuner. 118 instanser ønsket å stille, men ikke alle fikk plass. Vi har en dialog med Hedmark fylkeskommune, da, sier Busterud.

Dobbeltspor

Mens Regionrådet for Fjellregionen og Kongsvingerregionen begge har fått plass i høringen, gjelder ikke det Regionrådet for Hamar-regionen, som er samarbeidsorganet for Hamar, Ringsaker, Stange og Løten kommuner.

Den brennaktuelle saken for regionen, er framføringen av dobbeltspor.

Mens det i forrige NTP var et mål å bygge dobbeltspor til Hamar i 2024 og Lillehammer i 2030, er ambisjonen i den nye planen redusert til dobbeltspor til Åkersvika i 2024 og Lillehammer i 2034.

Viktig arena

Formannskapsmedlem Morten Aspeli (Ap) reagerer på at Hamar-regionen ikke er påmeldt.

– Det er viktig at Hamar-regionen deltar på en slik høring. Nasjonal transportplan er kjempeviktig for regionen og Innlandet. Ledelsen i regionrådet burde ha vært der. Andre regioner synes det er viktig å være der, sier Aspeli.

Ikke påmeldt

Regionrådsleder og ordfører i Ringsaker Anita Ihle-Steen bekrefter at de ikke har søkt om å få stille i høringen, men at fylkesråd Anne Karin Torp Adolfsen (Ap) skal stille.

Hun har fått fire minutter til rådighet. Intercity blir ett av to hovedtemaer.

– Fire minutter går fort. Vi synes det er beklagelig at ambisjonsnivået i Intercity-satsingen på Dovrebanen er redusert i forslaget, sier Adolfsen.

Hun er glad for at Østlandssamarbeidet vil bruke hele sin taletid på Intercity.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.