Ordfører Einar Busterud stilte opp da Fosterhjemstjenesten ville ha hjelp til å promotere vårens fosterhjemskampanje. Gjennom denne kampanjen ønsker Fosterhjemstjenesten å skaffe fosterhjemsplasser hos personer som barna kjenner.

– Det kan være en nabo, en trener, en lærer eller andre som barna kjenner. Vår erfaring er at slike fosterhjem ofte er mer holdbare. Barna kan slippe å skifte skole, og tiden med relasjonsbygging er ofte kortere, sier rådgiver i Fosterhjemstjenesten i Hedmark, Ann Iren Tjore.

Sammen med kollega Eli Viland Pehrson henger hun nå opp massevis av plakater med ønsker fra barn som savner trygghet i hverdagen. «Søker noen som synger nattasanger», eller «En som kan spørre meg om hvordan dagen min har vært» er eksempler på de enkle og hjerteskjærende tekstene på disse plakatene som nå flere sikkert vil støte på.

Og trolig har du allerede sett reklamefilmen om gutten og matboksen som har vært vist på fjernsyn i hele kampanjeperioden. Den ordløse reklamen er blitt delt over hele verden og er nå sett 200 millioner ganger!

– Filmen har gjort underverker. Vi er nesten litt i sjokk over den mottakelsen den har fått. Vi har fått henvendelser fra Kina, fra store bloggere i USA og til meg fra Disney, sier Ann Iren Tjore.

I Hedmark er det nå mellom 30 og 40 barn som trenger en fosterhjemsplass.

– Det er vanskeligst å skaffe fosterhjemsplass til søsken, men vi ønsker ikke å skille søsken. Vi ser også at det er rift om de minste barna, mens det er vanskeligere å finne nye hjem for barn i alderen 6 til 12 år, sider rådgiverne.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00