Det foreligger flere innsigelser fra statlige myndigheter til planene om dobbeltspor gjennom Hamar.

De statlige instansene Bane NOR (tidligere Jernbaneverket) og Riksantikvaren står steilt imot hverandre i synet på hvilken jernbanetrase som er best for dobbeltsporet på jernbanen som etter planen skal bygges fram til Hamar innen 2024.

Mens utfordringene i Stange og Ringsaker gjelder etterbruk av dagens bane, er konfliktnivået atskillig høyere i Hamar. Før jul vedtok kommunestyret i Hamar at de ønsker den østre traseen, som er stikk i strid med Bane NORs anbefaling.

LITE OPTIMISME

Før onsdagens meklingsmøte, var det liten optimisme å spore i forhold til å få en løsning.

Ordfører i Ringsaker Anita Ihle-Steen var realist.

Jeg har ikke de store forventningene fordi det er ganske stor avstand mellom partene. Men det er selvsagt viktig å få gjennomført meklingen, og sendt saken videre, sier Ihle-Steen på veg inn i meklingen.

Ordfører Einar Busterud kom til meklingen fem minutter på overtid, og heller ikke der i gården er det mye optimisme.

Planleggingssjef Lars Eide for strekningen Sørli – Brumunddal trodde heller ikke på en løsning onsdag.

- Jeg tror ikke det, men vi får se, sier Eide.

 SYKDOMSFORFALL

Riksantikvar Jørn Holme stilte ikke i dagens møte. Det var ventet at seksjonssjef Leidulf Mydland skulle delta, men han har meldt forfall på grunn av sykdom. Riksantikvaren er imidlertid representert ved andre ansatte.

Klokken 13.30 var møtet ferdig, og det uten at man hadde kommet til noen enighet. Ordfører Einar Busterud oppsummerte møtet som "saklig og greit".

- Uenigheten består, og nå går saken til departementet, sier Busterud.

Seksjonsleder Marit Huse for samfunnsavdelingen hos Riksantikvaren konstaterer også at det ikke ble noen løsning.

- Posisjonene står fast, så nå må saken sendes videre til departementet. Det var litt som forventet, sier Huse.

Planleggingssjef Lars Eide for strekningen Sørli – Lillehammer i Bane NOR konstaterer at partene ikke ble enige i meklingen onsdag. 

– Vi holder fast på vår faglige anbefaling som er de vestre alternativene med dagens stasjonsplassering. De støtter en miljøvennlig transportmåte, og gir flest passasjerer til jernbanen. Begge vestalternativene møter alle krav til en moderne jernbane, og en kompakt byutvikling i tråd med nasjonale føringer, sier Eide.

Den østre traseen, med stasjon ved Vikingskipet, er verken god med tanke på godsløsning eller byutviklingen i Hamar, mener Bane NOR.

– En ny stasjon ved Vikingskipet vil undergrave satsingen på sentrum, sier Eide.

Nå vil Bane NOR avvente departementets utspill. 

Meklingsprotokollen og sakens dokumenter vil bli sendt over til kommunaldepartementet i løpet av få dager. Deretter er den videre behandlingen opp til departementet. Den vanlige gangen er at berørte departementer får uttale seg. Tidsfaktoren er kritisk, i og med at det er nødvendig med en godkjent kommunedelplan (trasé) for at strekningen kan bli prioritert i den nye nasjonale transportplanen, som skal vedtas av Stortinget i juni. 

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.