• SPØR: Anette Trettebergstuen. FOTO: TROND LILLEBO

6. oktober la regjeringen fram forslag til statsbudsjett for neste år.

I forslaget er det kun satt av midler til en forsiktig oppstart av reguleringsplan mellom Sørli og Åkersvika.

Utover midler til å fullføre arbeidet med kommunedelplan som pågår nå, og planlegging av nye hensettingsarealer, er det ikke midler til planlegging av dobbeltspor nord for Åkersvika.

Er bekymret

Situasjonen er den samme for de andre strekningene i det ytre Intercity-triangelet.

Stortingsrepresentant Anette Trettebergstuen (Ap) er urolig over de nye opplysningene, og har sendt et skriftlig spørsmål til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Trettebergstuen vil vite om Solvik-Olsen kan garantere at dobbeltsporet fram til Hamar i 2024 ikke vil forsinkes av mangel på planleggingsmidler.

Frykter forsinkelse

– Representanter for regjeringspartiene påstår at Jernbaneverket har fått nødvendige planleggingsmidler, men det er rett og slett løgn. Statsråden selv har i media sagt at det er nok planleggingsmidler. Det er svært alvorlig om InterCity-satsingen blir forsinket, og alvorlig om ikke statsråden innrømmer det, sier Trettebergstuen.

Møtte komité

Hedmark og Oppland fylkeskommunee engasjerer seg også, og torsdag var de i møte med Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

Fylkestoppene i begge fylker er bekymret for at det er for lite planleggingsmidler til å oppfylle Nasjonal transportplan. Uten godkjente planer kan det bli vanskelig å bli prioritert for midler.

– Vi er bekymret for framdriften i første omgang til Hamar, og videre til Lillehammer. Så lenge kun indre InterCity bygges ut, vil sentraliseringen mot Oslo forsterkes. Dette er lite ambisiøst, sier fylkesråd for samferdsel i Hedmark Anne Karin Torp Adolfsen (Ap).

Jernbaneverket er sparsommelig med å kommentere saken nå.

– Forslaget til statsbudsjett ville betydd forsinket framdrift på ytterstrekningene av InterCity, men nå avventer vi endelig budsjett, sier planleggingssjef for Sørli–Brumunddal Lars Eide i Jernbaneverket.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00