• AVSTEMMING: Et flertall på sju stemte for øst i formannskapet, mens fire stemte for vest med kulvert. 21. desember gjør kommunestyret sitt vedtak.
    FOTO: ELI J. HAUGEN

Den lokale diskusjonen om framtidig trase for dobbeltspor gjennom Hamar, er inne i sin siste fase. 21. desember skal kommunestyret behandle kommunedelplanen for dobbeltspor på jernbanen gjennom Hamar.

Formannskapet hadde onsdag oppe saken, og de innstiller overfor kommunestyret 21. desember.

FLERTALL FOR ØST

Med et flertall på fire for vest og sju for øst, innstiller formannskapet det østre alternativet overfor kommunestyret. Det var ordfører Einar Busterud, Inga Borud og Tor Inge Martinsen (begge BBL), varaordfører Knut Fangberget (H), Stig Vaagan (V), Geir Byberg (KrF) og Morten Aspeli (Ap) som stemte for øst foran vest med kulvert, mens resten av Ap-gruppa og Katrine Aalstad (MDG) holder på vest.

En opptelling HA har gjort, viser at formannskapets stemmetall er rimelig representativt for kommunestyrets stemmetall i denne saken, som ligger på 23-24 for øst mot 15-16 for vest. 

ÅPEN INNSTILLING

Rådmann Bjørn Gudbjørgsrud hadde en såkalt åpen innstilling til formannskapet, hvor han mener at både det vestre alternativet med kulvert og det østre alternativet med stasjon på Vikingskipet er akseptabelt.

Det skinner igjennom at rådmannen er rimelig misfornøyd med hva Jernbaneverket har stilt opp med av avbøtende tiltak til vest utover kulvert så langt. Det er blant annet snakk om et vannspeil innenfor kulverten som Jernbaneverket ikke vil binde seg til i denne planfasen. Den massive utnyttelsen av det oppfylte arealet i Hamar-bukta på vest med kulvert, er omstridt i Hamar.

AVGJØRES AV STATEN

Det er kommet statlige innsigelser til alle trasealternativene, slik at saken enten må avgjøres i mekling hos Fylkesmannen i Hedmark, men mest trolig i regjeringen. Både Jernbaneverket og Fylkesmannen i Hedmark har lagt ned innsigelse mot det østre alternativet som formannskapet nå går inn for, mens Riksantikvaren har lagt ned innsigelse mot begge de vestre alternativene, som er Jernbaneverkets anbefalte traseer.

Det ble i onsdagens formannskap også stemt over midt. Forslaget ble reist av Katrine Aalstad i Miljøpartiet de Grønne, men fikk kun hennes egen og Geir Bybergs (KrF) stemme. 

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.