Er jernbanesaken den vanskeligste politiske saken du har hatt på ditt bord som ordfører i Hamar?

– Både ja og nei. Det som har vært mest krevende er å ta vare på lokaldemokratiet i en sak med så mye fakta og så stram tidsplan. Derfor er jeg glad vi fikk utredet alle tre alternativene. Det er en kompleks sak hvor alle alternativer har både fordeler og ulemper. Folk i byen bor på forskjellige steder og har ulike preferanser. Så får vi håpe vi kan være venner videre uansett trasévalg.

Hva tenker du om debattklimaet i denne saken?

– Til tider har det vært litt for mye aggressivitet og lite romslighet. Det jeg har savnet mest av alt i debatten er hva man ønsker at dobbeltspor skal bidra til i utviklingen av Hamar. Den burde ha kommet for to-tre år siden. Nå har det nesten utelukkende dreid seg om selve trasévalget.

Når var det utsikt til Mjøsa fra sentrum og spesielt fra Strandgata ble så viktig for Hamars befolkning?

– Dette handler ikke om utsikten, men sentrums kontakt med Mjøsa hvor jernbanen allerede er en barriere. Manglende utsikt er en del av barrierevirkningen.

Men vil ikke kontakten med Mjøsa bli opprettholdt dersom det kommer en kulvert? Vil det ikke da dukke opp en ny «strandgate» som kanskje også er bilfri og som ligger mye nærmere Mjøsa enn i dag?

– Det vil det, men dagens sentrum blir liggende bak en kulvert og bak den «nye» bydelen som Jernbaneverket sier må bygges.

Hvordan ser du for deg at det blir mellom Strandgata og Mjøsa dersom regjeringen går inn for det østlige alternativet?

– Da ser jeg for meg et rekreasjonsområde. En stor aktivitetspark, kanskje med en restaurant eller to. Og bolig- og næringsbygg fra nåværende stasjon til Espern.

Dersom øst blir valgt må dere ordne alt selv mellom Mjøsa og sentrum. Vil det ikke være enklere å utvikle dette området dersom Jernbaneverket har «ryddet grunnen», og dere ikke trenger å forholde dere til to utviklingsområder som dere jo må dersom det kommer ny stasjon ved Vikingskipet?

– Enklere, men på bekostning av mjøskontakten, som er det viktigste kvaliteten byen har. Hamar kommune må betale for strandsonen dersom det blir øst, men samtidig vil utbygging av jernbane i øst frigjøre hele mjøskanten mot sør. Vest gir størst fysiske inngrep i byen og vil være mest krevende i anleggsfasen. Når vi i tillegg må utvikle blokker på kulverten er jeg redd dette vil komme i konflikt med utbyggingen på Espern.

Men kan Jernbaneverket egentlig tvinge Hamar til å bygge blokker i utfyllingsområdet Hamar-bukta?

– De mener dette er Hamars motytelse for å få kulvert, som jo er dyrere enn bru. Mye av utfordringen når det gjelder Jernbaneverket ligger i rolleforståelse. Deres oppdrag er å bygge jernbane og se utviklingen gjennom et «jernbanevindu» Det har de god kompetanse på, men det er andre ting enn jernbane som driver utviklingen av en by. For Hamars del for eksempel mjøskontakten. Jeg tror vi som bor i Hamar har større forutsetninger for å vite hva som er viktigst når vi planlegger hvordan morgendagens by skal se ut.

Men hva skjer med skinnene som går langs Mjøsa dersom det blir valgt øst?

– Det er et av temaene vi nå diskuterer i meklingen. Vi forutsetter at de fjernes.

Er det helt sikkert?

– Det foreligger ingen garantier og derfor mener jeg etterbruk av dagens skinnegang er et viktig punkt å avklare raskt.

Hvor stor sjanse tror du det er for at regjeringen overkjører Jernbaneverket og går for østlig trasé?

– Det er et åpent spørsmål. Regjeringen må uansett overkjøre en statlig etat. Enten Jernbaneverket og Fylkesmannen i øst eller Riksantikvaren i vest. Jeg tror øst har en reell mulighet i og med at det er det billigste alternativet av alle.

Ifølge planene skal to spor med jernbane komme til Hamar innen 2024 og gjennom Hamar innen 2026. Hvor trygg er du på at disse planene blir gjennomført?

– Jeg er rimelig sikker på at Stortinget bevilger penger slik at det kommer spor til Ottestad. Jeg er langt mer usikker på om det bevilges penger til å komme gjennom Hamar og ytterligere utbygging nordover.

Har dette noe med trasédiskusjonen i Hamar å gjøre?

– Nei. Dette handler om penger, og pengeutfordringen ligger der uansett hvilken trasé som velges.

Når tror du to spor bygges gjennom Hamar da?

– Det vet jeg ikke, men det kan fort ta mange år.

Hva vil det ha å si for Hamar?

– For Hamars del lever vi greit med dette, vi får uansett kortere transporttid til Oslo. Men for byutviklingen i Hamar vil det være negativt. Da vil strandsonen kunne settes på vent igjen. Og for resten av Innlandet er det slett ikke bra.


Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.