Sist onsdag ble det siste meklingsmøtet om stridstemaene i planleggingen av dobbeltspor gjennom Stange, Hamar og Ringsaker gjennomført.

Det ble ikke noen enighet, og i løpet av uka er det ventet at Fylkesmannen i Hedmark vil oversende protokollen og sakens dokumenter til kommunaldepartementet.

Krever fortetting

HA har forespurt planleggingssjef Lars Eide for dobbeltspor på strekningen Sørli til Lillehammer i Bane Nor (tidligere Jernbaneverket) om de har gått bort fra at det vestre alternativet med kulvert som sitt foretrukne alternativ.

Dette på bakgrunn av at Bane Nor har krevd lokal oppslutning om en massiv fortetting rundt en kulvert for at de skal anbefale det.

Forkastet kulvert

Med kommunestyrets vedtak før jul om å anbefale det østre alternativet med stasjon på Vikingskipet, ble kulvertløsningen forkastet av det lokale nivået.

Eide sier til HA at det ikke er tatt noen nye avgjørelser i Bane Nor nå.

– Velger departementet alternativ vest, kan en bru bli en konsekvens, men det skjer kun hvis vi ikke blir enige med kommunen om prinsippene for fortetting av kulverten. Vi avventer nå departementets behandling og vil verken legge til eller trekke fra tidligere forslag om vestlig trasé, sier Eide til HA.

Øst-utredning

Nylig ble det kjent at det innenfor planmidlene til Bane Nor skal settes av penger til en mer detaljert planlegging av den østre traseen gjennom Hamar.

HA har spurt statssekretær Tom-Christer Nilsen (H) i samferdselsdepartementet om det betyr at departementet går inn for det østre alternativet.

– Nei, det betyr bare at vi ønsker at begge alternativene er like godt utredet før kommunaldepartementet avgjør saken. Samferdselsdepartementet har ennå ikke behandlet de to alternativene, og har derfor ikke bestemt seg ennå, men vi er opptatt av at beslutningsgrunnlaget er best mulig før avgjørelsen skal tas. Beslutningen tas etter at beslutningsgrunnlaget er klart, ikke før, slik at vi er trygge på at avgjørelsen blir tatt på et godt grunnlag, sier Nilsen.

Problemet med det østre alternativet, er at Bane Nor ikke har konsekvensutredet en såkalt tilsving for godstrafikken nordfra og til Rørosbanen.

Fylkesmannen i Hedmark har lagt ned innsigelse selv uten tilsving av hensyn til Åkersvika naturreservat.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.