HA hadde i forkant kartlagt at stemmetallene ville gå i favør 7 – 4, noe som viste seg å stemme på en prikk i onsdagens formannskap. Høyre, By- og bygdelista, Venstre, KrF og Morten Aspeli fra Ap stemte for øst, mens tre fra Ap og MDGs Katrine Aalstad stemte (subsidiært) for vest.

I diskusjonen sammenlignet ordfører Einar Busterud (BBL) kulverten med en elefant. Jernbaneverket anbefaler at trasé vest med kulvert velges, men både folk og politikere kvier seg i forhold til kulvertens størrelse og barrierevirkning.

Busterud roste Jernbaneverkets arbeid, og sa at de har forsøkt å komme Hamar i møte med en kulvertløsning.

– Problemet er at uansett hvor mye du sminker en elefant, blir den aldri en hest. Det er kulvertløsningens problem, oppsummerte Busterud på sitt sedvanlige slagferdige vis.

Deretter gikk han og resten av BBL-gruppa for øst.

Delt Ap

Arbeiderpartiet var delt, og Morten Aspeli (Ap) gikk ut og stemte for øst.

Magne Mathiassen (Ap) advarte mot at Stangebrua og ny bru over Vangsvegen kan bli monsterbruer, og at tilsving ikke er konsekvensutredet.

Thomas L. Jørgensen fulgte gruppa, og frykter at med et østvedtak vil dobbeltsporet stoppe før Hamar, og at store arealer blir båndlagt i lang tid.

Fremmet midt

Katrine Aalstad (MDG) fremmet det midtre alternativet, noe som ble stemt ned mot hennes egen og Geir Bybergs (KrF) stemme. Subsidiært stemte Aalstad for vest og Byberg for øst.

Stig Vaagan (V) holdt fast på å stemme for øst, ut fra viktigheten av å åpne Hamar mot Mjøsa og bevare Hamars identitet og kvadratur.

Grete Solli (Ap) er opptatt av om det også blir båndlagt areal i begge vest-traseene dersom øst blir vedtatt i kommunestyret. Rådmann Bjørn Gudbjørgsrud lovte å komme tilbake med et svar på spørsmålet om båndlegging til kommunestyret 21. desember.

Planleggingssjef Lars Eide for strekningen Sørli – Lillehammer overvar formannskapets behandling.

– Det er interessant å høre hva formannskapet sier. Vi har en mekling 15. desember, sier Eide, som ikke ville kommentere vedtaket som sådan.

Kommunestyret gjør sitt trasévedtak 21. desember. Det er fremmet innsigelser til alle traséalternativene.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.