Den hederstunge prisen ble overrakt av næringsminister Monica Mæland under Virkekonferansens årsmiddag onsdag kveld.

- Jeg føler meg heldig som får jobbe med elever som er motiverte for å lære og motiverte for å levere medieprodukter og medietjenester av god kvalitet, sier Åsvestad til HA, og fortsetter:

- Jeg synes selvsagt det er veldig hyggelig at jobben jeg gjør og har gjort i snart ti år blir satt pris på. Jeg vil likevel dele denne prisen med alle mine kolleger på Hamar katedralskole, som de siste årene har lagt en betydelig innsats som har gjort at vår skole ligger på Norges-toppen på lista over aktiviteter i regi av Ungt Entreprenørskap. De siste årene har vi hatt mellom 2.600 og 3.100 elevtreff på vår skole, noe vi er stolte over å ha fått til. 

Motiverer elevene

Juryen sa det slik:

”Åsvestad får prisen for hans mangeårige innsats for unges tro på seg selv og deres skaperglede i skolen. Han er svært god til å motivere elever og få de til å yte maksimalt. Han jobber også systematisk for å rekruttere flere lærere ved skolen til å delta i entreprenørskapsarbeidet”, heter det blant annet i juryens begrunnelse.

­Juryen har bestått av Grete Ingeborg Nykkelmo i Ungt Entreprenørskap, Vibeke H. Madsen i Virke, Erling L. Barlindhaug i KS og Thom Jambak i Utdanningsforbundet. Ungt Entreprenørskaps fylkesforeninger nominerer kandidater til prisen.

Etterlyser flere entreprenørskapslærere

Beregninger viser at i løpet av 20 år kan en tredjedel av dagens arbeidsplasser i Norge forsvinne.

- Nye jobber må skapes, og da kreves en langt større satsing på entreprenørskap i skolen. ­Vi heier på lærerne som gir de unge inspirasjon til å satse på innovasjon og entreprenørskap. Norge trenger flere av dere, sier Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke.

Åsvestad svarer slik på HAs spørsmål om hvorfor han lykkes i jobben:

- Det finnes ingen hemmelighet. Vi har jobbet systematisk med entreprenørskap og ungdomsbedrifter i ni år. Mine ungdomsbedrifter er ikke spesielt nyskapende og innovative, men de er godt organisert, har god struktur, klare rutiner og et system for regnskap, IA, samarbeid og kommunikasjon. Og det siste er svaret når jeg spør elevene hva de lærer av å være med i en ungdomsbedrift: Evne til samarbeid og kommunikasjon, sier han og understreker:

- Jobben min er å veilede elevene og til å oppmuntre dem til å tro på at de kan drive en bedrift hvis alle drar i samme retning.

Lærerne trenger mer kompetanse på entreprenørskap

Entreprenørskap har fått en tydelig plass i den nye overordnede delen av læreplanene – skolens nye ”grunnlov”. Samtidig viser nyere forskning at lærerne trenger mer opplæring.

- Entreprenørskap er veldig annerledes enn tradisjonell tavleundervisning. I arbeidet med Ungdomsbedrift flyttes fokuset fra læreren som kunnskapsformidler, til læreren som veileder i elevenes læringsprosesser. Med økt satsing på entreprenørskap i norsk skole, må også lærerutdanningen endres. Vi har kompetansen og vil gjerne jobbe tettere med lærerutdanningen, sier Grete Ingeborg Nykkelmo, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.