– Vi må ha noen kampanjer for å få forbrukeren til å akseptere avvik på utseende på de forskjellige produktene, sier Espen Gultvedt i Bama.

Hvordan de skal markedsføre det er de noe usikre på foreløpig.

– Valgene forbrukerne gjør i butikken når de for eksempel skal velge poteter, blir avgjørende for å lykkes. Velger de kun de pene, eller også de som har noen skavanker? Spør Gultvedt.

Erling Aas-Eng sier også det er viktig at de andre grossistene og dagligvarekjede følger etter Bama sine ambisjoner.

– Det er flere andre enn Bama. Jeg håper flere gjør som dem. Dette er noe alle må ta litt ansvar for nå i den ekstreme tørkesommeren vi har hatt i hele Europa egentlig. Dette gjelder også forbrukerne.

Selv om grønnsakene ser annerledes ut, er det stort sett den samme kvaliteten

– Grønnsakene kan se litt rare ut. Men det vil smake det samme når du får det på tallerkenen. Vi har blitt vant med at de skal se såpass like ut alle sammen, men det vil være bra kvalitet på produktene selv om ikke alle grønnsakene er «støpt i de samme formene,» forteller Aas-Eng, og oppfordrer alle til å nyte det gode mangfoldet av grøntprodukter.

Kommentarfeltet er stengt mellom 22:00 og 08:00