De er ikke som jevnaldrende flest, Linus og Håkon (begge 17). Mens andre tenåringer ser på film, lager de film. Mens andre tenåringer leker med spinnere, selger de spinnere. Og mens andre tenåringer shopper merkeklær, skaper de sitt eget klesmerke.

Allerede for ett år siden etablerte guttene eget aksjeselskap, Nordix Media Group.

– Jeg har hovedansvar for det økonomiske og administrative, og Håkon tar seg av kundeservice og det tekniske, forteller Linus på kompanjongenes hovedkontor – Linus’ gutterom i Ottestad.

– Men vi samarbeider tett om alt sammen, supplerer Håkon.

Spinnere ga cash i kassa

Som as-ets navn tilsier, var det først og fremst medieproduksjon de unge karene skulle drive med. Men medieutstyr er dyrt, og for å skaffe midler til kamera og mikrofoner etablerte multitalentene nettbutikk i vinter.

– Vi satt egentlig bare og kødda litt i en naturfagstime. Vi så at spinnere hadde blitt populært i andre land, så vi fikk ideen om å lage en nettbutikk og selge spinnere i Norge, forteller Linus.

Spinneren, det litt jojo-aktige leketøyet som kan rotere mellom fingre og trikses med, tok helt av – også her til lands.

– Vi var blant de første, kanskje de aller første, som solgte spinnere i Norge. Vi tjente omtrent 30.000 kroner på spinnersalget, forteller Håkon.

Nettbutikkens utvalg ble først utvidet med fish-eye-linser til mobiltelefoner, så med klær fra kompisen og youtubekjendisen Henning Mythe.

Derfra var veien kort til å etablere et eget klesmerke for den initiativrike duoen.

– Vi fikk hjelp av venner på sosiale medier til å komme på navnet «Gentle». Domenenavnet var heldigvis ledig på internett, og plutselig satt designet. Dagens marked mangler et rent og enkelt design, mener 17-åringene.

Samme fabrikk som Nike

Foreløpig begrenser sortimentet seg til hettegensere i tidsriktige farger med merkets logo trykket på brystet.

– Til nå har vi bestilt genserne fra fabrikken som produserer Nike-klær i Kina. Trykket har vi ordnet i Elverum. Planen er at klærne skal komme ferdigprodusert med trykk fra fabrikken i Kina, forteller Håkon.

Slik skal lageret, ei kurvhylle i trappeoppgangen hjemme hos Linus, i løpet av de neste ukene fylles opp av stilrene plagg.

– Vi har brukt sosiale medier til markedsføring. Det har alt kommet reservasjoner fra helt fremmede i Fredrikstad og Sverige, forteller guttene.

Hobby som kan bli mer

– Vi vil at klærne skal være eksklusive. Det skal være litt vanskelig å få tak i dem, sier Linus.

Ønsket om å bygge en merkevare på nettbutikken betyr mindre penger i kassa – foreløpig.

– Det er ikke pengene som er viktigst nå. Vi lever ikke av dette. Vi sparer alt vi tjener, og tar ikke ut lønn. Hvis vi selger fem gensere, er egentlig alle utgiftene dekket, forteller Håkon.

– Det er en hobby med litt inntekt på siden som kanskje kan bli noe stort på sikt, sier Linus.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.