– Et slikt kutt frykter jeg vil føre til forsinkelser på vegprosjekter som E6, E18 og E39. I verste fall utsettelser, sier varaordfører i Hamar Knut Fangberget. 

Kuttene han sikter til er i Arbeiderpartiets forslag til statsbudsjett. Der foreslår de å kutte 350 millioner kroner i 2017-budsjettet til det nystartede vegbyggingsfirmaet. 175 millioner på tilskudd til Nye Veier og 175 millioner i tilskudd til egenkapital. 

– Hadde det vært kompensert med en økning i midler til Statens vegvesen, kunne jeg forstått det, men det er det ikke. Det dette i realiteten sier er at de ønsker å stoppe framdriften på E6 fra Kolomoen til Moelv, sier Fangberget. 

– Kutter hovedpulsåren

Fangberget mener opprettelsen av Nye Veier har hatt stor betydning på utbyggingstempoet. 

– Ved etablering av vegselskapet er ferdigstillelse av E6 framskyndet med 5–6 år. Det betyr enormt mye for distriktet her, og en omkamp fra Ap om Nye Veier er et slag under beltestedet for Innlandet, sier Fangberget. 

Selv om Aps budsjettforslag er et alternativt budsjett, og Ap ikke er i regjering, mener Fangberget det er all grunn til å ta forslagene om kutt på alvor. 

– E6 vil jeg si er hovedpulsåra gjennom Norge. Her vil Arbeiderpartiet kutte hovedpulsåra, sier han. 

– Skuffet

Stortingsrepresentant Tor André Johnsen (Frp) er heller ikke fornøyd med forslaget fra Arbeiderpartiet. 

– Jeg er skuffet og overrasket over at Arbeiderpartiet ikke prioriterer veger og E6. Jeg hadde håpet de var mer opptatt av det. Dette er et direkte kutt mot Nye Veier og man vet hvilke konsekvenser det vil gi, sier han. 

Han mener vegselskapet allerede har vist at de spiller en viktig rolle i rask vegbygging. 

– Vi ser allerede at Nye Veier leverer gode resultater. Vegbyggingen sparer både tid og liv, og det knytter regionen her sammen med Oslo, sier han. 

Prosjektdirektør i Nye Veier Øyvind Moshagen kan ikke si noe om hva kuttene eventuelt vil bety for utbyggingen av E6.

– Vi kommenterer ikke politiske forslag av denne typen. Det er derfor ikke mulig å si noe om betydningen for E6 i Mjøsregionen og Kolomoen-Moelv, sier han. 

Nedprioriterer ikke

Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet Tone Sønsterud avviser at forslaget er en nedprioritering av veg. 

- Vi mener at 1 900 millioner kroner for 2017, sammen med de 675 mill. kr som ble bevilget i 2016, er tilstrekkelig for og sikre effektiv framdrift og prosjektgjennomføring for de tre avtalte utbyggingsprosjektene samt øvrig planaktivitet i selskapet i 2017 sier Sønsterud. 

Hun mener Nye Veier vil ha tilstrekkelig egenkapital selv med et kutt i tilskuddet på 175 millioner. 

– Vårt forslag om  175 mill. kroner mindre til egenkapital til Nye Veier AS vil likevel gi selskapet 825 mill. kroner i ny tilførsel av egenkapital noe vi mener er tilstrekkelig for å gjøre selskapet solid og i stand til å håndtere sine betalingsforpliktelser i 2017, sier hun. 

Sønsterud legger også til at med Arbeiderpartiets forslag vil Statens vegvesen få over 1,1 milliard mer enn det var lagt opp til i Nasjonal transportplan for 2014-2017. 

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.