HA har invitert ordfører Einar Busterud til en liten vandring i strandsonen fra Åttemetersplanet til jernbaneområdet.

På Åttemeteren er det bilene som råder grunnen, mens Tjuvholmen framstår som rufsete og rotete ved første øyekast, trass i en flott beliggenhet like ved Mjøsa.

Uavklarte planer

Årsaken til at Hamars strandsone ikke er bedre utnyttet, er manglende planavklaring, som det heter på fagspråket.

– Det er vanskelig å komme videre med utviklingen av området, når det ikke er noen avklaring av jernbanen, sier Busterud.

Tjuvholmen hviler også til dels i denne skyggen, fordi det fort vil komme opp spørsmål om atkomst når man planlegger nye bygg og bruk av området.

Båtopplag i faresonen

Turen går videre ut på Tjuvholmen forbi parkerte båthengere, et stort kontorbygg og til den store asfalterte plassen som om vinteren brukes til båtopplag. Litt lenger ut er den aktuelle hotelltomta. Hvordan skjebnen til opsjonsavtalen blir, blir avgjort i kommunestyret onsdag, dersom ikke saken blir utsatt.

– Båtopplaget må flyttes. Det blir uansett et hotell på Tjuvholmen, føler ordføreren seg relativt sikker på.

Mindre til byutvikling

Ytterst på stasjonsområdet, er det i strandsoneplanen også planlagt nye bykvartaler ved å frigjøre jernbanespor.

I den planen var det ment å flytte jernbanens driftsbase på Espern til et annet sted, men dette har Bane Nor senere forlatt. Det er ikke prioritert å flytte driftsbasen i den nye nasjonale transportplanen for perioden 2018 til 2029.

Det betyr at både for det vestre og det østre jernbanealternativet skal Bane Nor holde igjen både spor og driftsbase på Espern. Det blir dermed igjen mindre areal til byutvikling uansett alternativ.

– Dette henger ikke på greip, så lenge det er et så stort fokus på fortetting rundt knutepunkt. Ja, det vil koste å flytte, men hvis man får mer igjen ved å utvikle områdene, vil det lønne seg, mener Busterud.

Ikke uenig

Prosjektdirektør Anne Siri Haugen i Bane Nor er ikke uenig i at arealene kan være attraktive til andre formål som bygger opp under knutepunktet.

– Flytting av driftsbase og jernbaneverksted er imidlertid ikke omfattet av dobbeltsporprosjektet, og har heller ikke vært en del av planprogrammet og beslutningsgrunnlaget for valg av korridor gjennom Hamar. En eventuell flytting av disse funksjonene vil først skje dersom tiltaket prioriteres i NTP, og det settes av planleggings- og investeringsmidler. Dette er ikke prioritert i NTP 2018–2029. Vi vet at flytting krever et omfattende planarbeid og store investeringer, sier Haugen.

Hva Arbeiderpartiet lander på i saken om opsjonsavtale med AB Invest, kan avgjøre saken i kommunestyret onsdag.

UAVKLART OM Thuvholmen-hotell

Onsdag skal kommunestyret behandle opsjonsavtalen som administrasjonen har framforhandlet med AB Invest om en fire mål stor tomt til et nytt hotell på Tjuvholmen. 

Om avtalen blir godkjent, er åpent. Ordfører Einar Busterud sier han vil snakke med andre partier før han konkluderer. Aps gruppeleder Grete Solli sier at Ap ikke har konkludert, og vil bruke tiden helt fram til møtet. Heller ikke Venstre har konkludert, ifølge gruppeleder Live Giset.

Katrine Aalstad i MDG er svært misfornøyd med prosessen, og vil onsdag foreslå for kommunestyret å avvente reguleringsarbeid på Tjuvholmen til den nye kommuneplanen er vedtatt tidlig i 2018. 

Michael Oreld i Hamar Høyre sier de vil ha tomta ut til en åpen konkurranse, og at de ønsker å ha med Arthur Buchardt videre.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.