Mandag ble det kjent at Nye Veier har søkt om fritak fra kravet om inntil 2,4 meters frostsikring under nye E6 på Hedmarken. Nye Veier mener det er tilstrekkelig med maksimalt 1,8 meter, slik som allerede er tilfelle på E6 mellom Gardermoen og Kolomoen.

Bettina Sandvin i Vegdirektoratet utdyper regelverket:

– 2,4 meter er et makskrav for hvor tykk frostsikringen skal være. Det betyr at det ikke er nødvendig med et tykkere lag enn 2,4 selv om beregningene skulle gi et høyere tall. Nye Veier har søkt om fritak fra å bruke det norske regelverket, og vil heller bruke det svenske, sier hun.

Sandvin kan foreløpig ikke si noe om utfallet av saken, da Nye Veiers søknad fortsatt er til behandling. Hun regner med en avklaring innen et par uker.

Sandvin bekrefter samtidig at kravene er skjerpet, blant annet etter frostskader på Rv2 og E18.

– Kravene ble revidert i 2014. Vår oppgave er å bestemme norsk vegstandard og hva slags kvalitet vi skal ha på vegnettet i Norge. Reglene skal blant annet forhindre rask slitasje, hyppig asfaltering og spor i vegbanen, sier hun.

Raser mot nye krav

Frps stortingsrepresentant Tor André Johnsen kjøper ikke Vegdirektoratets argumentasjon:

– Jeg blir så utrolig provosert og skuffet over den unyanserte kritikken Nye Veier får fra våre politiske motstandere. De har ikke skjønt fordelen med Nye Veier. Også enkelte store medier har vært usaklig negative, sier han.

Johnsen er enda mer engasjert enn vanlig når han fyrer løs neste bredside mot det han mener er et håpløst tunggrodd system:

– Byråkratene i Vegdirektoratet er en stor fiende mot gjennomføringen av Nasjonal transportplan. De gjør det dyrt, tungvint og vanskelig å bygge veg i Norge. Nye Veier vil bygge mer veg billigere, og det får de til ved å tenke nytt, standardisere og effektivisere.

Stoler på Nye Veier

Johnsen mener direktoratet stiller urimelig strenge krav.

– Det handler om å finne løsninger som er gode nok. Direktoratet oppfører seg som nyrike russere når de innfører en så streng standard. Du trenger ikke kjøpe en bil med motor på seks liter når du fint kan klare deg med to, sier han.

Johnsen er ikke bekymret for at en lavere standard vil kunne skape utfordringer og ekstra vedlikehold på sikt.

– Nye Veiers foreslåtte løsning er mer enn god nok. Jeg er forberedt på at byråkratene i Vegdirektoratet vil avslå Nye Veiers søknader, men så lenge vi har en samferdselsminister som heter Ketil Solvik-Olsen, så vil fornuften seire. Nye Veier har godt begrunnede avvikskrav som regjeringen støtter, sier han.

Bettina Sandvin ønsker ikke å kommentere Johnsens utspill.

Klikk for kommentarer
Hva synes du? Du må bruke ditt eget navn hvis du skal delta i debatten. Hold en saklig og respektfull tone og husk at mange kan lese det du skriver. Brudd på disse reglene kan føre til at du blir utestengt fra forumet.
Facebook-kommentarer:

HA-redaksjonen overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl 08 og 22. På natten er det stengt for kommentering.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.